11 maart 2007

Hennah Buyne opvolger Aboutaleb

PvdA presenteert opvolger Aboutaleb Hennah Buyne kandidaat-wethouder

De PvdA-fractie in Amsterdam heeft vandaag besloten over de nieuwe kandidaat-wethouder: Hennah Buyne. De PvdA heeft haar gevraagd om wethouder Aboutaleb op te volgen, die de portefeuille Werk en Inkomen, Onderwijs, Jeugd, Diversiteit en Grote Stedenbeleid had. De kandidaat-wethouder wordt op woensdag 14 maart voorgedragen aan de gemeenteraad.

Hennah Buyne is 55 jaar en geboren in Paramaribo. Ze is op haar negende naar Nederland gekomen en studeerde Rechten. Buyne heeft een lange staat van dienst in de rechterlijke macht. Ze was drie jaar Officier van Justitie en elf jaar rechter in Groningen. Nadat zij vier jaar rechter in Amsterdam was, werd ze raadsheer aan het gerechtshof in Arnhem.
In de afgelopen jaren werd Buyne naast haar werk actief voor de PvdA, onder meer door zitting te nemen in het landelijke presidium.

Fractievoorzitter Manon van der Garde is verheugd met deze kandidaat. “Na een zorgvuldige procedure hebben we een krachtige kandidaat gevonden. Hennah Buyne zal zich met haar ruime ervaring en bestuurlijke kennis, met een goed oog voor de menselijke maat, inzetten voor een sterk en sociaal Amsterdam.”

Hennah Buyne neemt de totale portefeuille van Ahmed Aboutaleb over als zij op 14 maart door de gemeenteraad wordt benoemd. Tot nu toe nam Lodewijk Asscher deze portefeuille waar. Hij zal het project “Kinderen Eerst” voortzetten.