21 november 2007

Havenplan GroenLinks afgebrand

De aanval van GroenLinks op de overslag van steenkool en aardolie is, zoals te voorspellen was, slecht gevallen in Amsterdam. Havenwethouder Lodewijk Asscher (PvdA) vindt het plan van zijn collegepartner ‘onhaalbaar’.

"Zolang er geen alternatieven zijn voor fossiele brandstoffen, ben ik blij dat de Amsterdamse haven een cruciale rol speelt in de energievoorziening", reageert Asscher. "Wij zijn echt heel groot in die markt. Olie uit het Midden-Oosten wordt hier tot benzine gemaakt en daarheen teruggevaren. We leveren benzine aan de VS en heel Europa. Dat geld moet verdiend worden. Daar stoppen we niet zomaar mee."

Een politiek oordeel over het initiatief van GroenLinks-raadslid Marco de Goede velt Asscher niet: "Meedenken over de toekomst van de haven vind ik positief. Maar deze actie past niet bij de rol die Amsterdam kan spelen in het ontwikkelen van alternatieven. Daar hebben we wetenschappers voor op de universiteiten en bij de bedrijven."

Huub Verweij, VVD-woordvoerder economische zaken, spuwt wel vuur over de plannen van GroenLinks: "Mijn broek zakt af van die partij. Dit is fnuikend voor de toekomst van de haven. Het is een asociaal plan. Want als de overslag van steenkool en aardolie hier verdwijnt, gaat het elders op de wereld verder. Wil GroenLinks vervuiling exporteren?