28 februari 2012

Grote zorgen om Dienst Werk & Inkomen

Amsterdammers komen in problemen doordat diensten in de stad niet goed samenwerken. Daar moet een einde aan komen. Sinds de oprichting in 2006 blijft Dienst Werk en Inkomen (DWI) de gemoederen in de gemeentepolitiek van Amsterdam bezig houden. Terecht ook. Het aantal klachten maar vooral de aard van de klachten geven daar voldoende aanleiding toe. Hoewel ik nog maar sinds kort in de raad zit, merk ik dat het geduld ook bij mij begint op te raken. Komt het ooit nog wel goed met DWI?

DWI is in de plaats van de Sociale Dienst, Maatwerk en NV Werk gekomen. Mensen die op zoek zijn naar een baan, of uitkering als ze geen of te weinig inkomen hebben, kunnen voor hulp aankloppen bij DWI. En dit gaat niet vanzelf. Ook nu weer heeft de Ombudsman vernietigende bevindingen gedaan. Documenten raken weleens zoek, overdracht van dossiers gaat niet altijd vlekkeloos en soms hanteert DWI eigenzinnig eigen criteria.

Kafka
Zo kreeg een alleenstaande moeder van twee kleine kinderen een urgentieverklaring van een andere gemeentelijke dienst vanwege haar ‘bijzondere situatie’. Zij ‘zit’ daarnaast ook in de schuldhulpverlening. Ze woont met haar kinderen in bij haar moeder, in diens woning van 45 vierkante meter. Ook haar broer woont hier. Ze krijgt een woning aangeboden, maar kan de huursom voor een maand en de waarborgsom niet betalen. Hiervoor klopt ze aan bij DWI. Deze dienst weigert: in haar geval zou er opeens geen sprake zijn van bijzondere situatie. Hierop krijgt deze alleenstaande moeder een boete van de woningbouwvereniging en Woningnet. Ook raakt ze haar urgentieverklaring kwijt.

De PvdA-fractie vindt het onacceptabel dat diensten afwijkende criteria hanteren. De burger heeft recht op een betrouwbare overheid. Er is één gemeente Amsterdam en die moet in alle gevallen met een mond praten. Zo weten de burgers waar ze aan toe zijn als ze met de gemeente te maken krijgen. Wethouder Van Es (GroenLinks) heeft toegezegd dat ze hier werk zal maken. Zij zal er ook voor zorgen dat deze alleenstaande moeder haar urgentieverklaring zo snel mogelijk terugkrijgt.

Ook andere partijen in de raadscommissie waren verbolgen over de gang van zaken bij DWI. Die is te gesloten, in zichzelf gekeerd. Medewerkers zijn niet altijd erop gericht om de burgers te helpen, ze hebben moeite om zich in de burgers in te leven. De directie van deze dienst ging ook niet vrijuit. Het is nogal te gemakkelijk om alle schuld van wat er zoal misgaat in de schoenen van medewerkers te schuiven. De directie en het management moeten actiever handelen, vinden wij. ‘Elke directie krijgt de medewerkers die zij verdient.’

De wethouder heeft toegezegd dat ze een diepgaande analyse wil laten maken over de cultuur en mentaliteit bij DWI. Zij wil de dienst ‘binnenste buiten keren’. Maar of dit lukt op deze manier is nog maar de vraag.

Amsterdammers verdienen een excellente dienstverlening, vinden alle partijen en de wethouder gezamenlijk.

Wij houden de vinger aan de pols: zeer binnenkort gaan wij de werkwijze van DWI in de raad aan de kaak stellen.

Ahmet Olgun
Woordvoerder Armoedebestrijding