20 maart 2009

Grofvuil

Afgelopen week was het zover. Het grofvuil in Noord wordt weer op een vaste dag opgehaald. Tot vorige week konden we elke dag ons grofvuil op straat zetten, maar dan moesten we de dag ervoor wel even gebeld hebben met de ophaaldienst van het Stadsdeel. In theorie de beste methode, alleen het werkte niet. In sommige buurten was het soms zo’n troep dat ik mensen wel eens een vergelijking met Napels heb horen maken. Blijkbaar zetten veel bewoners hun vuil op straat en is het teveel moeite om hiervoor even een belletje te doen.
Mensen willen graag duidelijkheid en vanaf nu gaat het dus weer op de oude manier. Dat gaf op de eerste dag al een vertrouwd beeld. De straatjutters waren er weer! Mensen die de avond en de ochtend voordat het grofvuil wordt opgehaald tussen de spullen scharrelen om te kijken of er nog iets van hun gading tussen zit. Want ondanks de bloei van de kringloopwinkels en de verkoop via internet wordt er nog veel bruikbaars op straat gezet.
Ik begrijp natuurlijk het doel van een vaste ophaaldag wel. Het moet veel schoner worden in de buurten en één van de grootste ergernissen van de bewoners is de grote hoeveelheid troep in de wijken. Nu zijn het ophalen van het grofvuil en het zwerfvuil twee verschillende dingen. Maar ik hoop dat met een vaste ophaaldag een goede stap wordt gezet om onze wijken een stuk schoner te houden.