5 augustus 2009

Gehrels: ‘Amsterdam mag trots zijn’

Wethouder Carolien Gehrels was aanwezig bij de officiële opening van de Gay Pride 2009 in de Hermitage. ‘De opkomst en sfeer waren geweldig. Samen met Frank van Dalen sprak ik een paar honderd aanwezigen toe over het belang van homo-emancipatie voor alle Amsterdammers. De Gay Pride heeft dit jaar een nog interessanter en breder aanbod: van een motortocht voor vrouwen en een literaire tocht tot de openluchtbioscoop op de Nieuwmarkt. En, natuurlijk de Canal Pride op zaterdag. Freek Ossel en ik zijn dan getuigen als 5 Amerikaans/Nederlandse homoparen trouwen. Natuurlijk blijven we strijden voor onze homorechten en tegelijkertijd besefte ik me weer hoe trots we in Amsterdam mogen zijn!’

In een interview op Radio 1 liet Carolien Gehrels weten dat ‘gewoon homo zijn, nog niet voor iedereen gewoon is. Het is dus goed dat we er een week voor uit trekken om ons dat te realiseren. Het is heel goed om met elkaar te praten over wat het is om homo te zijn. Ook met hetero’s, met elkaar.’

Eerder dit jaar bezocht wethouder Gehrels New York. Een belangrijk doel van dit bezoek was om Amerikaanse organisaties die zich inzetten voor homo-emancipatie te ondersteunen. Wethouder Gehrels: “In dit NY-400 jaar zie ik keer op keer wat de belangrijkste waarden zijn die Amsterdam en New York binden: tolerantie, vrijheid en diversiteit. Dit is geen vanzelfsprekendheid, noch in Amsterdam, noch in New York. Voor een tolerant en open klimaat moet je blijven vechten en ze verdienen onze permanente aandacht.’

Op zondag 28 juni liep wethouder Gehrels samen met burgemeester Bloomberg mee in de parade van de New York City Gay Pride. Amsterdam deed mee met een praalwagen in de vorm van een bruidstaart. Dit om in het kader van de campagne ‘I do. I amsterdam’ steun uit te spreken voor het homohuwelijk in de VS.