9 september 2009

Geen regels verkoop sociale huurwoning

De gemeente heeft er totaal geen benul van dat woningcorporaties geen regels hanteren om verkoop van sociale huurwoningen aan huisjesmelkers tegen te gaan.

Tientallen huurwoningen zijn de afgelopen jaren in handen gevallen van huisjesmelkers die de huizen opkopen. Zij gaan er echter niet zelf in wonen, maar verhuren de etages per kamer voor grof geld. De opbrengst van de voormalige sociale huurwoning is tot vier keer zoveel als voorheen het geval was.

Uit de schriftelijke vragen die raadslid Sonja Hauet (PvdA) onlangs stelde, blijkt dat de Amsterdamse Federatie van Woningcorporaties niet geregeld heeft dat kopers van sociale huurwoningen er ook zélf moeten wonen. Ook is niet officieel geregeld dat een koper niet meer dan één voormalige corporatiewoning mag bezitten en deze niet met winst mag verkopen – al stellen sommige woningcorporaties voorwaarden aan kopers.

Het college ziet wel mogelijkheden om huisjesmelkerij na verkoop te vermijden. Zo zou er verplicht bij het Kadaster gecontroleerd kunnen worden of een koper al meer bezit heeft in Amsterdam. In het reglement van een Vereniging van Eigenaren kan worden opgenomen dat verhuur aan derden verboden is. Of er kan een zelfbewoningclausule worden opgenomen in de verkoopakte.

Sonja Hauet is niet tevreden met de opstelling van de gemeente en gaat verantwoordelijk wethouder Gerson (Volkshuisvesting) binnenkort aan de tand voelen. "Er zit blijkbaar een gat in de regeling, het nieuwe Convenant verkoop sociale huurwoningen 2008-2016, dat misbruik mogelijk maakt. Ik pleit ervoor dat de regels nog meer aan gescherpt worden er dat dit soort praktijken niet meer voor kan komen."

Het beleid om sociale huurwoningen te verkopen, gemiddeld 2000 per jaar, is erop gericht om meer huiseigenaren te krijgen.

Dit bericht verscheen op 9 september op de Amsterdam pagina van de Telegraaf. Hieronder de volledige beantwoording van het College.