Financieel dagblad: Amsterdam terug in top-5 van wereldsteden voor bedrijfsleven
De Amsterdamse lijsttrekker van de PvdA, Lodewijk Asscher, presenteert vandaag zijn plan om Amsterdam terug te krijgen in de wereldtop-5 van aantrekkelijkste steden voor het bedrijfsleven. PvdA-voorman Wouter Bos vindt dat het ’hoofdkantoordenken’ is doorgeslagen en dat er te weinig oog is voor het midden- en kleinbedrijf. Maar Asscher koestert wel het grootbedrijf, zo stelt hij in een gesprek. ’Het zou raar zijn als we daar geen aandacht voor hadden. Ze zorgen voor werkgelegenheid en zijn belangrijk voor onze studenten. Veel kleine bedrijven hebben we juist te danken aan het feit dat er leidende bedrijven zitten.’
– Amsterdam is geduikeld op de ranglijst van aantrekkelijke steden. Wat is de oorzaak daarvan?
’Dat komt door een veelheid aan factoren. Door onvoldoende kwaliteit van de beroepsbevolking, slechtere bereikbaarheid en het imago van Amsterdam als geheel. Ook het aanbod van woningen voor het topsegment wordt genoemd.’
– Hoe lost – die woningschaarste op? Hoger opgeleiden worden de stad uit gejaagd.
’Het is minder dramatisch dan vaak wordt gepresenteerd. Het percentage middeninkomens in de stad is over een langere periode ongeveer gelijk gebleven. Wel is er voor starters en middeninkomens te weinig. We willen per jaar 5000 nieuwe woningen bouwen, en daarvan moeten er 3800 in het midden- en hoge segment komen. Maar we moeten realistisch zijn: zelfs als we erin slagen om in vier jaar 20.000 woningen erbij te bouwen, zal Amsterdam woningnood en schaarste houden. Zeker als we erin slagen Amsterdam weer in de top-5 te krijgen.’
– Lag het in de partij moeilijk om een vaste norm van 30% voor sociale woningbouw los te laten?
’Nee, want we laten – anders dan de VVD – de sociale woningbouw niet los. We kijken nu eerst hoeveel behoefte er is: die ligt op 1200 sociale huurwoningen. De norm van 30% zei eigenlijk niets; als er vervolgens maar 1000 woningen bij komen, is de bouw van sociale huurwoning nog onvoldoende.’
– Mag Schiphol groeien om de bereikbaarheid te verbeteren?
’We gaan alleen akkoord met nieuwe landingsrechten voor intercontinentaal verkeer, niet voor extra charters naar Lesbos. Wij willen weer kijken naar het oude idee om meer vliegverkeer via Lelystad te laten lopen.’
– Waarom is de PvdA tegen privatisering van Schiphol?
’Ik zie de voordelen niet. Als we aandeelhouder zijn, kunnen we ook meepraten over het investeringsbeleid. Het privatiseren van een monopolist lijkt me geen goed plan. En dan kun je wel zeggen dat Schiphol concurreert met Frankfurt, Rotterdam of Londen, maar het is wel degelijk een monopolist op de markt van de landingsrechten, vraag dat maar aan KLM.’
– Hoe wilt – de kwaliteit van de beroepsbevolking verbeteren?
’We willen de schooluitval terugdringen van 5% naar 2%, onder meer via een spijbelrechter. Een ander belangrijk punt is het starten van een half commerciele games academy – dat moet bedrijven in de creatieve sector helpen aan goed personeel te komen. De gemeente kan de locatie verzorgen en partijen dichter bij elkaar brengen.’
– Wat gaat – doen aan de gemeentelijke bureaucratie? Er zijn alleen al zo’n 90 persvoorlichters.
’Gemeenten zijn in de jaren negentig te vet geworden. Voor alles kwamen er drie nieuwe ambtenaren bij. Ook in Amsterdam zijn de ogen van de raad vaak groter dan de maag. Zo is er een afdeling planning en control ingesteld, en die verdwijnt – voor je het weet – nooit meer. We willen euro 150 mln (10% van het beinvloedbare budget) aan apparaatkosten structureel vrijspelen en eventueel opnieuw investeren in de kinderen van deze stad. Dat bedrag van euro 150 mln besparen op bureaucratie is een buitengewoon ambitieus doel.’
– U vindt dat het aantal raadsleden en bestuurders van stadsdelen omlaag moet, maar – laat dat over aan stadsdelen. Dat werkt toch niet?
’Ik wil niet van bovenaf opleggen hoe het moet. Structuurdiscussies slokken veel energie op. En het is niet het grootste probleem van de stad. De raadsleden van stadsdelen doen voor weinig geld hun best. Ik wil stimuleren dat stadsdelen meer samenwerken, bijvoorbeeld met het verzamelen van afval, daar bereik je meer mee.’
– Hoeveel zetels wilt u behalen?
’Ik heb gezegd zeventien. We hebben er nu vijftien, maar ik ben ook al tevreden met eentje erbij. Bij het campagne voeren merk ik dat we betere reacties krijgen. Als Wouter Bos komt, gaan nu de duimen omhoog. Dat was vier jaar geleden met Melkert wel anders.’
– Wordt u straks wethouder?
’Dat hangt af van de verkiezingsuitslag. Niets is zo arrogant als baantjes verdelen voor er resultaat is.’