Door op 6 februari 2014

Fiets of muzieklessen voor kinderen in minimagezinnen

Een mooi resultaat van ons stadsbestuur: Zo’n 6000 kinderen van 11, 12 en 13 jaar oud krijgen van de gemeente een extraatje. Het gaat om kinderen van wie de ouders een minimuminkomen hebben. Zij krijgen een ‘kindpakket’ waarbij ze bijvoorbeeld een fiets kunnen krijgen, muzieklessen of nieuwe kleding.

Freek Ossel (wethouder armoedebestrijding) zei in de Metro: ‘Ik heb met verschillende kinderen gesproken. Hun ‘armoede’ ervaren ze voornamelijk doordat ze niet mee kunnen doen met de rest van de kinderen. Ze voelen zich afgezonderd en schamen zich zelfs. Zij hebben niet zo veel aan ingewikkelde regelingen, maar willen gewoon af een toe een steuntje in de rug krijgen.’

Dat steuntje in de rug komt er nu dus. De precieze mogelijkheden moeten nog worden vastgesteld maar het volgende voorlopige overzicht geeft een goed beeld:

•    Een voucher ter waarde van € 150,- waar kinderen kunnen kiezen uit:
o een fiets
o kleding
o een cursus intensief zwemmen
o een activiteit op het gebied van sport, kunst of cultuur

•   Twee vouchers ter waarde van ongeveer € 45,- waarmee kinderen kunnen kiezen uit twee kortere cursussen zoals de hiervoor genoemde voorbeelden.

•   Een voucher voor beweegactiviteiten zoals klimmen of kanoën in het Amsterdamse Bos.