21 november 2008

Extra diversiteit voor het kunstenplan

In de raadsvergadering van 17-18 december wordt het Kunstenplan 2009-2012 vastgesteld. De discussie in de raadscommissie Kunst & Cultuur van 13 november gaf een eerste aanzet. PvdA raadslid Anne Graumans diende een motie in voor meer bereik en culturele diversiteit in het Kunstenplan.

De Partij van de Arbeid benadrukte dat het spijtig is dat de Kunstraad constateert dat er minder aandacht is voor het bereiken van cultureel diverse groepen en het betrekken van cultureel diverse makers en uitvoerders. De PvdA ziet echter meer potentie onder juist die culturele instellingen.

PvdA raadslid Anne Graumans benadrukte dat bereik en culturele diversiteit essentieel zijn om alle Amsterdammers aandeelhouder te laten zijn van het rijke culturele leven in de stad. Zij stelde daarom voor een extra bedrag vrij te maken voor het Amsterdam Roots Festival, het Vondelpark Openlucht Theater, Stichting Taalvorming, Urban Myth, Likeminds, het Leerorkest en Africa in the Picture. Stuk voor stuk culturele instellingen die bewezen hebben kwaliteit te leveren en alle Amsterdammers te bereiken.

Een tweede belangrijk punt voor de PvdA tijdens de eerste discussie was de zogenaamde ‘Club van Acht’. Acht instellingen kregen een positief advies van de Amsterdamse Kunstraad en werden vervolgens door het College met nul euro gehonoreerd. Verschillende criteria werden genoemd waar de acht instellingen niet aan zouden voldoen, maar geen enkel criterium was van tevoren duidelijk gesteld. De PvdA heeft daarom de wethouder verzocht haar besluit te heroverwegen en met een nieuw voorstel te komen.

De discussie wordt voortgezet op 27 november vanaf 14.00 uur.