6 augustus 2009

‘Eric heeft boter op zijn hoofd.’

‘Nu heb ik mijzelf deze zomer ook verbaasd over het feit dat je in Amsterdam blijkbaar je biertje niet staand kunt drinken. Zelf drink ik het biertje ook het liefste staand in plaats van zittend. Dit moet mogelijk zijn in Amsterdam.

Zowel staande als zittende bierdrinkers kunnen voor overlast zorgen en het is van belang in de Amsterdamse binnenstad de juiste balans te vinden tussen de belangen van bewoners én van het uitgaanspubliek. Wat onze binnenstad zo uniek maakt voor een wereldstad is dat er maar liefst 81.000 mensen wonen hetgeen de leefbaarheid en de levendigheid ten goede komt. Tegelijkertijd heeft een wereldstad een dynamisch uitgaansleven nodig.

In de dynamiek van zijn verkiezingsretoriek ‘vergeet’ Eric per ongeluk twee dingen te vermelden.

1. Dat Els Iping met steun van de VVD stadsdeelvoorzitter van Amsterdam Centrum is. En dat de VVD in Centrum maar wat graag deel uitmaakt van de coalitie. Oh, wat lopen ze te stralen bij het lintenknippen. En oh wat zijn ze snel weg als er iets lastigs uitgelegd moet worden. Als Iping echt zo’n ramp voor de stad was, had de VVD gewoon uit de coalitie moeten stappen.

2. Dat het terrassenbeleid niet door het stadsdeel gemaakt wordt, maar door de centrale gemeenteraad, waar Eric al jarenlang deel van uitmaakt. Als lid van de raad stemde hij in op 17 december 2008 doodleuk vóór de regel die hij nu aan Els Iping ophangt. Niet alleen Eric stemde voor de regel, de hele raad stemde voor, moi incluis. Daar kan je spijt van hebben, maar het is wat al te goedkoop om, zoals de plaatselijk VVD-leider doet, anderen je eigen fouten te verwijten.

Eric, laten we samen de problemen van de stad aanpakken en fouten die in het verleden door ons gemaakt zijn waar mogelijk herstellen. Zoals wij ook op jullie steun konden rekenen bij ons voorstel voor verwarmde terrassen in de winter. Maar doe de waarheid geen geweld aan, en speel niet op de man, want zo bevestig je het beeld dat veel mensen van de politiek hebben: draaien en huichelen.

Michiel Mulder