8 maart 2007

'En toen was er de uitslag…'

Na lang spannend afwachten en hopen op (zie foto), toch vooral teleurstellend, want ik had graag een betere uitslag gezien. Vooral de inzet van de vrijwilligers overal en de enorme betrokkenheid waarmee de verschillende kandidaten op onze lijst hun eigen regionale campagne hebben gevoerd, verdiende beter. Ook het CDA verliest, maar duidelijk minder dan wij en je ziet dus dat wij als PvdA geheel er niet in zijn geslaagd de deelname aan het kabinet voldoende positief neer te zetten. Wat dat betreft had de uitstraling landelijk voor deze verkiezingen ook wel wat enthousiasmerender gekund.

Uiteraard heb ik gisteren zodra ik hen zag de lijsttrekkers van de VVD, de SP en niet te vergeten de CU oprecht gefeliciteerd met de uitslag.

Toch hoef je je ook weer niet als PvdA te schamen voor je bestaan in Noord-Holland, want we zijn duidelijk nog steeds de tweede partij en dat betekent dat er nog steeds heel veel mensen op ons stemmen en ook mogen verwachten dat wij hun belang in de provincie dienen. Dat heb ik ook gezegd in het afsluitend debat, zie foto. En in perspectief plaatsend is het van de laatste vier provinciale verkiezingen het op een na beste resultaat. Dus laten we ons als PvdA ook niet volledig hierdoor laten vloeren, dan doen we onze achterban ook geen recht.

Maar het is nu gewoon Ton Hooijmaijers van de VVD die de formatiegesprekken gaat beginnen en daar heeft hij ook alle recht op. Ik zal op een uitnodiging voor een gesprek open en constructief ingaan vanuit de PvdA.

Ik wil iedereen bedanken die zich heeft ingezet voor ons de afgelopen weken; iedereen ook die op de PvdA heeft gestemd en ook de vele mensen die zich betrokken bij ons hebben gevoeld en dat ook in mail, brief en telefoontjes hebben laten merken. Bedankt daarvoor nog, namens iedereen op de kandidatenlijst.

Dit is het laatste specifieke campagneweblog. Vanaf nu verschijnt mijn weblog weer gewoon op www.noordholland.pvda.nl.