1 juni 2006

Emre Ünver over de huisbezoeken van de sociale dienst en het standpunt van de PvdA hierin

Wij zijn van mening dat de huidige uitvoering van de WWB gecontinueerd moet worden. Controles op de bijstandsuitkeringen blijven noodzakelijk om fraude tegen te gaan, zo ook de huisbezoeken.
De bejegening van de cliënt dient natuurlijk volgens de afgesproken regels te verlopen dus respectvol en zorgzaam. Hiervoor is een juridisch kader vastgesteld, welke is besproken in de raadscommissie. De cliënt op de hoogte brengen van zijn rechten en plichten zien wij als onderdeel van deze bejegening. De PvdA heeft zich in deze raad vanaf het begin ingezet voor een goede bejegening en het zo goed mogelijk waarborgen van de rechten van de cliënt.

Wij zijn van mening dat het informatieboekje dat verstrekt wordt bij de huisbezoeken informatief genoeg is en dus de nodige relevante informatie bevat. Mocht er behoefte zijn aan verdere informatie of uitleg, dan kan de cliënt die vragen aan de ambtenaren.

Wij zijn van mening dat als je alle rechten en plichten van de cliënt in het informatieboekje volledig uitgeschreven zou hebben, het geen informatieboekje, maar een boekwerk wordt, dat de cliënt met het lezen alleen al enkele uren zou kosten. Wij vinden dit niet praktisch. Verder lijkt het ons onverstandig om aan de cliënten die een huisbezoek gaan krijgen als het ware standaard bijvoorbeeld vier weken van tevoren een informatieboekje te sturen. Zo zou de cliënt dit als een waarschuwing kunnen gebruiken om zijn hele hebben en houden op orde te brengen binnen die 4 weken. Zo wordt het effect van onaangekondigd huisbezoek teniet gedaan.

Wel zijn wij als de PvdA altijd bereid te zoeken naar nieuwe instrumenten of middelen zoals ook vermeld in ons programma-akkoord, die een versterkend of aanvullend effect hebben op de waarborging van de rechten van de cliënt.

In dit kader zijn wij erg blij met de toezegging van de wethouder en vinden de motie daarom ook overbodig wij steunen de motie van SP dus niet.