15 september 2010

Eindelijk vrijstelling voor hoogopgeleide inburgeraar

Migranten die al jaren in Nederland wonen en ‘evident’ zijn ingeburgerd, zijn niet langer verplicht om een inburgeringscursus te volgen. Dat heeft wethouder Andrée van Es vorige week aan de gemeenteraad laten weten. Mensen die vaak al jaren wonen en werken in Amsterdam zijn per 1 september van de inburgeringsplicht ontheven.

De PvdA gemeenteraadsfractie stelde dit probleem vorig jaar al aan de orde. Zij ontving al geruime tijd signalen van buitenlandse werknemers die gedwongen werden een inburgeringscursus te volgen, ook al woonde de betrokkene soms al twintig jaar in Nederland. De PvdA vreesde dat het imago van Amsterdam als populaire vestigingsplaats onder druk zou komen te staan, omdat de inburgeringsverplichting en de daarmee samenhangende voorwaarden te streng werden toegepast.

Het college liet toen in haar beantwoording weten dat deze inburgeraars een lage prioriteit hebben en dat de gemeente streeft naar vrijstelling voor mensen die hoogopgeleid zijn en al jaren in Amsterdam wonen en werken. Die vrijstelling is nu dus geregeld.

Klik hier voor eerdere berichtgeving over dit onderwerp.