7 oktober 2009

Eerste reactie PvdA Amsterdam op de Gemeentebegroting 2010

Vandaag biedt het College de Gemeentebegroting 2010 aan de Gemeenteraad aan. De PvdA fractievoorzitter kijkt in haar eerste reactie vooruit op wat de PvdA graag wil. De PvdA kiest, juist nu, voor solidariteit, voor een eerlijke verdeling van schaarse middelen, voor emancipatie, ontplooiing én voor participatie, méédoen. De boodschap aan dit college: Laat Amsterdammers die het minder hebben niet de dupe zijn van deze economische crisis. En dat terwijl er minder geld te besteden is. Een lastige opgave dus.

Voorzitter,

Amsterdam is een sterke stad,
een stad met een rijke geschiedenis,
een stad die tegen een stootje kan.

Een stad wordt gemaakt door haar inwoners. Onze stad is zo sterk, door de Amsterdammers zelf. Altijd een verhaal, niet op hun mondje gevallen en af en toe wat rebels. Dankzij deze Amsterdammers en hun handelsgeest kenmerkt diversiteit nu onze economie: de haven, creatieve industrie, toerisme, culturele en financiële sector, transport en logistiek.

En de afgelopen drie en een half jaar is onze stad nog sterker geworden. Meer mensen aan het werk, meer veiligheid in buurten, economische groei. Meer welvaart voor veel Amsterdammers. Het ging goed met de wereldeconomie, de Europese economie en dus ook met de Amsterdamse economie. Vorig jaar kwam de omslag.

De bedreigingen voor onze sterke stad zijn nu groot.

Het aantal werklozen loopt in een rap tempo op. Amsterdam is, zo hoorden we gisteren, gezakt op de ranglijst van zakensteden: van 6 naar 8. En 1 op de 10 mensen in Nederland zit in financiële nood. Dat zal voor Amsterdammers niet anders zijn. Er komt minder geld van het Rijk, lagere dividenden, minder inkomsten van toeristen, de woningbouw stagneert, grondverkopen blijven achter en de bouw van de Noord-Zuidlijn bracht flinke tegenvallers met zich mee.

Is dit erg? Zeker. Het zit ons nu duidelijk even niet mee. Maar dat is geen reden om bij de pakken neer te zitten. Politiek is keuzes maken en deze tijd vraagt om duidelijke keuzes. De PvdA kiest, juist nu, voor solidariteit, voor een eerlijke verdeling van schaarse middelen, voor emancipatie, ontplooiing én voor participatie, méédoen.

Ik zei het al, politiek is keuzes maken. We kunnen bijvoorbeeld kiezen om de lasten voor de burgers te verzwaren door een verhoging van de lokale belastingen, zoals Groen Links wil. We kunnen er voor kiezen om de segregatie in de stad te bevorderen, door sociale woningbouw uit de Zuidas te halen, zoals de VVD wil. We kunnen kiezen om het verwijderen van graffiti als belangrijkste speerpunt te nemen, zoals het CDA doet. En we kunnen er gewoon ook helemaal niet over praten, zoals D66, omdat we eerst willen meten hoe groot de vrijheid van de Amsterdammer is. We kunnen ook doen alsof onze neus bloedt, zoals de SP, die niet eens serieus naar een aanpassing van de AOW wil kijken.

De PvdA kiest ervoor om eerst te snijden in eigen vlees. Het plan Mulder om kritisch naar het eigen vet op de botten te kijken en minder personeel van buitenaf in te huren levert een besparing van miljoenen op.
Onze boodschap aan dit college: Laat Amsterdammers die het minder hebben niet de dupe zijn van deze economische crisis.

Het staat als een paal boven water dat we Amsterdammers aan het werk moeten houden en de sociale samenhang moeten bevorderen. We hebben de burgemeester de komende tijd hard nodig om de tweedeling in de stad tegen te gaan en samen te vechten voor 1Amsterdam. En dat terwijl er minder geld te besteden is. Dat wordt dus verdomd lastig. De PvdA kiest in deze tijd voor mensen die mee willen doen. Mensen die willen participeren krijgen van ons een kans. Ik noem een paar voorbeelden.

Amsterdammers die willen werken.
De gemeente begeleidt je en helpt je aan een passende baan. Ook al is die baan tijdelijk. Ook al is die baan op een lager niveau. Als je mee wil doen dat pak je dat met beide handen aan. Omdat je graag bijdraagt aan de maatschappij, graag zelf wat doet en omdat je blij bent om werkervaring op te doen voor in de toekomst. De gemeente creëert banen om mensen in het arbeidsproces te houden.
Werk is dé opdracht van dit college. Werk omdat we al die Amsterdammers straks na deze economische crisis weer nodig hebben. Werk omdat we geen verloren generatie van jongeren willen. Werk omdat werk laat participeren, een motor is voor integratie, het mensen gelukkiger maakt.

Amsterdamse kinderen.
De gemeente moet zorgen voor goed onderwijs. We roepen al jaren dat de beste docenten op de zwakke scholen moeten lesgeven. Stimuleer dat als gemeente. De gemeente moet zorgen voor goede huisvesting van scholen. En om de stap van school naar werk beter te maken zijn stages onontbeerlijk. Wij kunnen hiervoor bedrijven en onderwijsinstellingen bij elkaar brengen.

We moeten er zijn voor Amsterdamse kinderen die hulp nodig hebben. Wachtlijsten in de jeugdzorg kunnen en mogen niet. Rouvoet wil onze Amsterdamse kinderen op het platteland in gezinnen plaatsen. College, wees inventief en zoek die pleeggezinnen. Onderzoek wat er nodig is. Zijn het woningen voor grote gezinnen een extra toelage? Daarnaast is het voor de stad van levensbelang er voor ouders die willen werken voldoende en kwalitatief goede kinderopvang is. De PvdA komt binnenkort met een initiatiefvoorstel om de kinderopvang in de stad te verbeteren.

Wij kiezen voor Amsterdamse ondernemers die willen ondernemen.
Kleine ondernemers verdienen steun van de overheid als starter. Met grotere ondernemers die investeren in de buurt, kan de gemeente samenwerken. En de winkels gaan open op zondag zoals wij gevraagd hebben.

En wij kiezen voor mensen die solidair zijn. Mensen die anderen helpen, delen met elkaar, de ander respecteren, zoals ook zij gerespecteerd willen worden. Deze mensen zorgen dat elke Amsterdammer zich hier thuis voelt.

Wij kiezen voor Amsterdammers die zich inzetten voor hun buurt. De veiligheid van een buurt is van groot belang. Hierdoor neemt het onderlinge contact en de sociale cohesie toe. In samenwerking met de bewoners kán de politie wijken veiliger maken: drugspanden worden aangepakt, recidive onder jongeren wordt minder door de stadsreclassering en straatcoaches. Doe dat ook op andere plaatsten in de stad. Vorige week kondigde de burgemeester een reeks repressieve én preventieve maatregelen aan voor Zuidoost. Raadsbreed hebben we vorige week onze afschuw uitgesproken over de schietincidenten daar. Hoewel de veiligheidscijfers zijn verbeterd, moeten we alles op alles zetten om ook het gevoel van veiligheid te vergroten en incidenten voorkomen.

Voorzitter,

We moeten de gevolgen van de economische zien te beperken. En dat is niet niks. We moeten ook over de tijd van deze crisis heen kunnen kijken. Ik las ergens dat het kenmerk van deze crisis onwetendheid is. De bankiers wisten niet wat ze deden, we weten niet hoe de crisis verloopt en consumenten weten niet waar ze aan toe zijn. We moeten voor de toekomst: woningen bouwen en investeren voor een bloeiende economie.

En daarnaast, je zou bijna vergeten dat er nog een crisis is de klimaatcrisis. Ook daar dragen wij waar we kunnen lokaal ons steentje bij. Vanuit mijn fractie zag u voorstellen voor Groene Daken en Postzegelparkjes. We investeren in elektrisch vervoer, meer P+R locaties en we stimuleren het gebruik van het openbaar vervoer en autodelen.
En ik loop zeker warm als er plannen zijn, zoals het isoleren van huizen en scholen, waarbij ook werkgelegenheid gestimuleerd wordt, dan snijdt het mes aan twee kanten.
Ik ben ervan overtuigd dat als we déze keuzes maken, we als de crisis voorbij is – ja, ook deze crisis gaat eens voorbij – trots kunnen zijn op de wijze waarop we als Amsterdammers er doorheen zijn gekomen. Trots op onze sterke stad.

Kortom juist in tijden van crisis moeten we zien waar het echt om gaat. We kiezen voor werk, onderwijs, huisvesting en dat voor mensen die willen. Mensen die samen de toekomst van onze stad willen maken.

Manon van der Garde, fractievoorzitter PvdA Amsterdam