8 juni 2006

Eerste confrontatie van nieuwe wethouder met bedrijfsleven

Uit Het Parool door Ton Damen

Asscher wil starters fiscaal voordeel geven

Van onze redactie economie

AMSTERDAM – Er moeten in Amsterdam plekken komen voor startende bedrijven, waar een speciaal fiscaal klimaat geldt. Ook moet het voor starters gemakkelijker worden goedkope bedrijfsruimte in de stad te huren.

Er is nu te weinig ruimte voor ondernemers om te beginnen, aldus wethouder Lodewijk Asscher van Economische Zaken vanochtend.

Verder moeten bedrijven meer maatschappelijke verantwoordelijkheid tonen, onder meer door het creeren van meer stageplaatsen voor scholieren. “Het is een gezamenlijke verantwoordelijkheid om Amsterdamse jongeren die het moeilijk hebben, meer kansen te bieden.”

Asscher, die bezig is in honderd dagen een allesomvattend economisch plan voor Amsterdam samen te stellen, zei dit vanochtend op een bijeenkomst van de Amsterdamse werknemersvereniging Oram.

Het was Asschers eerste openbare confrontatie als wethouder met het Amsterdamse bedrijfsleven.

In het collegeprogramma is veel aandacht voor de Amsterdamse economie. Zo wil het rood/groene college van b. en w. startende bedrijven meer stimuleren, onder meer door gemakkelijker onderkomen te regelen. Asscher wil hierover praten met kantooreigenaren. Ook bekijkt hij of hij starters kan stimuleren met fiscale voordelen.

Het huidige college wil bedrijven belonen voor het scheppen van stageplaatsen. Volgens voorzitter Ferry Houterman van MKB Amsterdam is dat plan een belediging voor ondernemers. “Bedrijven hebben zelf belang bij stageplaatsen. Maar per stageplaats geven wij meer uit aan administratieve rompslomp, dan aan de stagiaire zelf.”

Volgens ondernemers zijn er genoeg stageplaatsen, maar ontbreekt het aan gemotiveerde stagiairs. “Het is prachtig om vijf stageplaatsen neer te zetten,” aldus Pieter Bas Bredius van Ceres, “maar het is vaak heel moeilijk om ze te vullen met gemotiveerde mensen.”

Vooral in de horeca levert dat problemen op. “Wij worden vaak geconfronteerd met stagiairs die bijvoorbeeld niet in het weekeinde willen werken,” aldus Wynand Grouw van Aeon Hotels . “Scholen steunen hen daar vaak in.”

Asscher: “Scholen zijn te weinig gericht op leerlingen die het niet goed doen. Ze richten zich te veel op het behalen van diploma’s. Daarmee gooien ze een probleem over de schutting. Die mentaliteit wreekt zich in de maatschappij.”