24 september 2009

Eerst de Giro, dan de Spelen

Met verwachtingsvolle woorden richtte Giro-directeur Angelo Zomegnan zich woensdag tot de gemeente Amsterdam. ‘Ik hoop dat de start van de Giro d’Italia volgend jaar in Amsterdam, de mooiste start in Nederland ooit wordt.’

De uitspraak van Zomegnan herinnert aan mei 2002, toen de Giro vanuit de stad Groningen vertrok. Het sportieve verloop daarvan was een succes, maar het financiële gedeelte niet. Dat gaat in Amsterdam anders worden, benadrukte wethouder voor Sport en Cultuur Carolien Gehrels. ‘In tegenstelling tot 2002, zijn we er wél in geslaagd om de drie etappes in en vanuit Amsterdam live door de NOS te laten uitzenden. Dit brengt veel meer publiciteit en het zorgt er ook voor dat iedereen buiten Amsterdam wat van de Giro meekrijgt. De beelden van de proloog en van de twee etappes die vanuit Amsterdam vertrekken naar respectievelijk Utrecht en Middelburg moeten toeristen verleiden de stad te bezoeken.

Verwacht wordt dat de Giro zelf tussen de 300- en 500.000 bezoekers naar de hoofdstad trekt en daarmee, na Koninginnedag en de Gaypride, het op twee na drukst bezochte evenement van Amsterdam wordt. Gehrels twijfelt er niet aan of de stad kan de start in goede banen leiden. Gehrels: ‘Als ieder Italiaans dorp het kan, moet het ons ook lukken. Toen ik dit jaar bij de finish van de Giro in Rome was en zag hoe gemoedelijk de Italianen met de ronde omgaan, wist ik zeker dat dit ook in Amsterdam moet kunnen.’

Volgens Giro-directeur Zomegnan past de Giro perfect bij Amsterdam. Zomegnan: ‘De mensen hier zijn eigenzinnig en excentriek, precies zoals de Italianen zijn. Dat jullie van fietsen houden bewijst het straatbeeld in Amsterdam.’

Met het binnenhalen van de Giro haalt Amsterdam zich een kostbaar project op de hals. De kritiek dat dit ten koste gaat van andere sporten, weerspreekt Gehrels. ‘We leggen voor de ronde 5 miljoen euro opzij. Dat is ongeveer eentiende van ons jaarbudget van 50 miljoen. Uiteindelijk moet de Giro rond de 25 miljoen euro opbrengen. De opbrengst kunnen we gebruiken voor de overige sporten.’

Naast de winst die de Giro moet opleveren, streeft de gemeente Amsterdam er ook naar met dit soort evenementen meer bekendheid te verwerven en daardoor op meer aanzien ten aanzien van de olympische ambitities.

Dat twee maanden later in Rotterdam de Tour de France begint, ziet Gehrels als een nadeel voor deze ambities. Gehrels: ‘Dat moeten we in de toekomst beter afstemmen, willen we kans te maken op de Olympische Spelen van 2028.’