18 juni 2009

Duurzaam Energieontwikkelingsbedrijf

De PvdA-fractie constateert dat in de raadscommissie van woensdag 19 juni het beeld is ontstaan dat de PvdA een onderzoek naar een Duurzaam Energieontwikkelingsbedrijf niet wenselijk zou vinden.

Integendeel, de PvdA vindt het idee voor lokale energieopwekking zeer aantrekkelijk. En het is ook noodzakelijk om de eerder geformuleerde CO2-doelstelling te halen.

De PvdA wil graag nog voor de zomer een gedegen onderzoek. De uitkomsten van het onderzoek moeten uitwijzen wat de beste manier is om als gemeente lokale energieopwekking te stimuleren.

De PvdA wil graag spreken over een onderzoeksopzet waarin naast een Duurzaam Energie Ontwikkelingsbedrijf ook andere opties om innovatieve duurzame technologiën te promoten, worden onderzocht. De PvdA denkt hierbij bijvoorbeeld aan een stimulatiefonds voor duurzame technologie en het makkelijker maken voor bedrijven om duurzame initiatieven te nemen. Kosten, risico’s, haalbaarheid en milieueffecten moeten een duidelijke plek hebben in dit onderzoek. De fractie wil ook bekijken of het onderzoek minder kan kosten dan 5 ton.

De PvdA ondersteunt de inzet van wethouder Vos op duurzame energie.