9 april 2006

Duizenden op Dam tegen “Dekker”

Zaterdag hebben duizenden op de Dam gedemonstreerd tegen de plannen van minister Dekker om de huren fors te verhogen. Het protest was georganiseerd door ondermeer de Woonbond, de ouderenbonden, FNV en Platform Keer het Tij en enkele politieke partijen, waaronder de PvdA.

De voorzitters van de Woonbond, FNV Bondgenoten, de Landelijke Studentenvakbond en de Huurdersvereniging Amsterdam spraken de demonstranten toe.

Dekker (VVD) wil in dit jaar 1,1 miljard euro bezuinigen op de huurtoeslag. Bovendien wil zij de huren
van vijf procent van de sociale huurwoningen vrij laten. Dat gebeurt bij nog eens twintig procent als er volgens de minister genoeg nieuwe woningen zijn bijgebouwd.

Naast de verschillende toespraken waren op de Dam optredens van onder anderen de dichter des vaderlands Driek van Wissen en cabaretier Vincent Bijlo. De Woonbond is volgens Van Veen nog niet uitgestreden. “Wij zijn al twee jaar aan het vechten voor de belangen van huurders, dat ene jaar kan er ook nog bij.”