12 oktober 2007

‘Dit College heeft hart voor monumenten’

Het College van B&W acht het niet wenselijk om op de locatie van roeivereniging De Amstel aan de Hobbemakade een grootschalige kantoorontwikkeling in te zetten.

Het College reageerde hiermee op de schriftelijke vragen die PvdA raadslid Hetti Willemse op 24 juli jl. indiende.

Stadsdeelbestuur Oud Zuid bleek eerder dit jaar plannen te hebben haar twee kantoorlocaties te vervangen voor een nieuw stadsdeelkantoor. De locatie van roeivereniging De Amstel werd hierin gezien als mogelijke locatie.

Het stadsdeel wilde op deze plek een combigebouw laten bouwen van 1200 m2 met daaronder de roeivereniging.

Raadslid Willemse stelde hierop vragen over de monumentale waarde van het gebouw. Ook wilde zij van het College weten of het gebouw van de roeivereniging geen rijks- of gemeentelijke monumentale status diende te hebben.

Stadsdeel Oud Zuid liet Bureau Monumenten en Archeologie onderzoek doen naar de monumentale waarde van het gebouw De Amstel. Uit dit onderzoek bleek dat de stedenbouwkundige waarde en betekenis van genoemde locatie zeer groot was en geselecteerd voor de gemeentelijke monumentenlijst. Het College onderschrijft deze conclusie.

Het stadsdeel bekijkt nu de renovatiemogelijkheden voor de huidige locaties Karel du Jardinstraat en Havenstraatterrein.

Roeivereniging de Amstel is opgericht in 1864 en behoort tot de oudste roeiverenigingen van Nederland. De vereniging is sinds 1954 gevestigd in het gebouw dat door architect A. Staal is ontworpen. Het gebouw is zeer kenmerkend voor de door Berlage ontworpen Amsterdamse Schoolwijk.

• Klik hier voor de vragen die Hetti Willemse stelde over dit onderwerp en de antwoorden van het college
  • Hetti Willemse is sinds 2006 raadslid. Zij is woordvoerder wonen en monumenten voor de PvdA Amsterdam.