7 augustus 2007

Discussievoeren over aanpak radicalisering

In december hebben de PvdA-fractie en de GroenLinks-fractie een motie ingediend waarin 1,33 miljoen werd vrijgemaakt voor het uitvoeren van de maatregelen tegen radicalisering die werden aanbevolen in een groot onderzoek van de Universiteit van Amsterdam. Uit dit onderzoek blijkt dat er in Amsterdam een voedingsbodem voor radicalisering is. Het onderzoek is uitgevoerd door Jean Tillie van het Instituut voor Migratie en Etnische Studies (IMES). Dit instituut houdt zich bezig met radicalisering, integratie, immigratie en de rol van etniciteit in de Nederlandse samenleving. Al eerder zijn de aanbevelingen van het IMES-rapport in de raadscommissie besproken. Het college is toen gevraagd om maatregelen te nemen om radicalisering tegen te gaan, bijvoorbeeld via een actieplan om radicalisering tegen te gaan dat in hele stad kan worden gebruikt.

Manon van der Garde wil daarom een discussie voeren over het maken en uitvoeren van een actieplan om radicalisering tegen te gaan. In de commissie AZ kunnen de verschillende partijen zich hierover uitlaten, waarna het college gevraagd wordt om dat actieplan nog dit najaar te maken. Het tegengaan van radicalisering is een van de speerpunten van het college. Dat is goed, want door radicalisering tegen te gaan blijft Amsterdam een solidaire stad waar we veilig kunnen leven. Daarom is er in de begroting van 2007 dan ook geld gereserveerd voor het tegengaan van radicalisering. Hoe sneller er wordt begonnen met een actieplan van radicalisering, hoe beter. Daarom is Van der Garde van mening dat nog dit jaar gestart moet worden met de uitvoering van een actieplan tegen radicalisering.

In de bijgevoegde discussienota geeft Manon van der Garde de relevantie van zo’n actieplan aan, de terreinen waarop het IMES heeft aangegeven dat in heel Amsterdam actie moet worden ondernomen en in het laatste gedeelte de mogelijke maatregelen waarmee eventueel op verschillende terreinen aan het tegengaan van een voedingsbodem voor radicalisering kan worden gewerkt. Veel van deze maatregelen zijn afkomstig uit Slotervaart waar al een start is gemaakt met het actieplan.