3 mei 2011

Discussiebijeenkomst over ritueel slachten succesvol

Behalve leden van de Amsterdamse PvdA, de PvdA gemeenteraadsfractie en van de PvdA Tweede Kamerfractie deden een groot aantal vertegenwoordigers van diverse maatschappelijke groeperingen mee aan de soms felle en emotionele discussie, waaronder joodse en islamitische organisaties, voedingswetenschapper Martijn Katan en vertegenwoordigers van de Partij voor de Dieren.

Tweede Kamerleden Tjeerd van Dekken en Martijn van Dam maakten duidelijk dat er ruimte is voor debat en om te zoeken naar alternatieve oplossingen. Het bestuur van de PvdA Amsterdam en de gemeenteraadsfractie zochten precies die duidelijkheid. De Tweede Kamer-fractie van de PvdA zal de komende tijd de diverse geledingen in de maatschappij en experts meer betrekken bij de discussie.

"Er komt nog een hoorzitting over het onderwerp in de Kamer, en ook nog een tweede termijn. Daarna zullen wij van de fractie elkaar opnieuw in de ogen kijken", liet Kamerlid Martijn van Dam weten.

Winst
Hij maakte daarmee duidelijk dat het standpunt van de Tweede Kamerfractie van de PvdA nog niet helemaal vastligt. En dat is winst, vindt de Amsterdamse voorzitter Michiel Geuzinge: "Veel leden voelden zich overvallen door de snelheid waarmee ze zich uitsprak over onverdoofd slachten, dus het is mooi dat de Kamerfractie aangeeft dat er nu ruimte is. Ook ben ik blij dat vertegenwoordigers van diverse joodse en islamitische organisaties hebben aangegeven dat zij altijd bereid zijn geweest te zoeken naar alternatieve oplossingen en ook nu hun verantwoordelijkheid willen nemen."

De discussie zal dan wel een bredere basis moeten krijgen, vindt Geuzinge. "Uit de bijeenkomst kwam duidelijk naar voren dat zowel bij verdoofde als onverdoofde slacht in sommige gevallen sprake is van vermijdbaar dierenleed. We zullen het in de partij moeten gaan hebben over wat we aanvaardbaar vinden voor alle te slachten dieren en wat de beste manier is om onze opvattingen in de praktijk te brengen."

Ook Maarten Poorter, Amsterdams raadslid voor de PvdA, toonde zich tevreden. "Het was een goede, informatieve bijeenkomst die duidelijk liet zien dat de discussie over onverdoofd slachten en dierenwelzijn door de hele maatschappij heen speelt. En dus ook door de PvdA. Dat de discussie soms heftig was bewijst het gelijk van de Amsterdamse PvdA dat er een breder maatschappelijk debat moet zijn voordat er zo’n ingrijpend besluit genomen wordt."

Brede discussie
Gastspreker Martijn Katan schetste in een presentatie hoe verdoofde en onverdoofde slacht in de praktijk wordt uitgevoerd en hoe belangrijk in beide gevallen de kennis en kwaliteit van de slachter is. Hij besprak de wetenschappelijke inzichten op het gebied van pijn bij dieren en concludeerde dat het aannemelijk is dat een onverdoofde slacht bij dieren leed kan veroorzaken, waarbij in bepaalde situaties dieren langer dan nodig leven. De presentatie van Prof. Dr. Katan is als bijlage bijgevoegd.

Maar ook bij verdoofd slachten is in een groot aantal gevallen sprake van onnodig dierenleed, omdat de verdoving niet goed wordt uitgevoerd.

Volgens Katan zou bij onverdoofd slachten moeten worden onderzocht of direct na de eerste stap dieren toch kunnen worden verdoofd.

Tijdens de discussie werd ook gewezen op de noodzaak de hele cyclus van productie tot slacht te bekijken en het mogelijke leed door onverdoofd slachten in proportie te zien tot het leed dat in die cyclus aan dieren wordt aangedaan.

Michiel Geuzinge: "De PvdA is een brede volkspartij. We moeten als partij onderling meer de discussie opzoeken over onderwerpen die echt spelen. Daarmee maak je uiteindelijk ook duidelijk waar je als PvdA voor staat en kom je tot een eigen, aansprekend verhaal. We gaan meer van deze bijeenkomsten organiseren."