4 februari 2010

De week in beeld

Joop en Janine van de Ende bereiken hoogste punt De la Mar
Woensdagmiddag 3 februari. Even naar Joop en Janine van de Ende. Zij maken het De la Mar zo ontzettend mooi; vanaf 28 november aanstaande kunnen we daar allemaal van genieten. Met mijn voorganger Hannah Belliot en de Burgemeester heeft Joop van de Ende goeie zaken kunnen doen en Amsterdam met hen: hij nam de theaters in de Marnixstraat over om ze volledig te renoveren. En zo maken Joop en Janine van de Ende op die plek een prachtig nieuw theater aan het Leidseplein, in de traditie van Oscar Carré die in 1880 zijn theater aan de Amstel bouwde en van Abraham Tuschinsky die in 1921 zijn bioscoop begon bij het Rembrandtplein. Amsterdamse cultureel ondernemers die een paar keer per eeuw opstaan. Ontroerend en hartverwearmend, ondanks de sneeuw. Zo bouwen we samen aan de stad.

Carolien Gehrels

Lodewijk Asscher presenteerde op woensdagavond zijn nieuwe boek De ontsluierde stad. In een bomvol Felix Meritis namen burgemeester van Rotterdam Ahmed Aboutaleb en oud-stagiaires Hanan en Sarah de eerste exemplaren in ontvangst.