18 februari 2009

De sociaal-democratie moet aan de bak

Eerlijk is eerlijk, Henk de Boer, fractievoorzitter en enig raadslid voor het CDA in Amsterdam Zuidoost, bood zijn ‘welgemeende excuses aan de PvdA fractie als geheel aan, en aan Henk Lalji in het bijzonder’. De excuses zijn namens de fractie aanvaard door Muriël, en door Henk persoonlijk.

Hoe komt het toch dat in een stadsdeel met zoveel kerken het CDA z’n eenzame strijder die hem knijpt als een kat in het donker van internet, het politieke veld in stuurt?

Belangrijker nieuws was er gisteren ook. Het dagelijks bestuur en de PvdA-fractie hebben op niet mis te verstane wijze bevestigd gewoon door te gaan met het afgesproken bestuurlijke traject met de organisaties in het veld. Inzet is de discussie hoe zelforganisaties en bestuur samen kunnen werken aan de sociale agenda van dit stadsdeel.

Duidelijk is ook dat de beeldvorming die al vanaf onze verkiezingsoverwinning over Zuidoost wordt opgeroepen steeds opnieuw de kop opsteekt. Het is terecht dat zelforganisaties afstand nemen van etnische stereotypering. Het is er de tijd niet naar dit met een schouderophalen af te doen.

Binnenkort informeren wij U hoe de Raad van Tucht oordeelt over de professionaliteit van de accountants van de Rekenkamer Stadsdelen Amsterdam, van die eenzame fietsers die als autist te werk gingen in plaats van te investeren in de dialoog met hun omgeving.

Wat voor tijden wij tegemoet gaan, was gisteren het harde nieuws uit Den Haag, de crises is nu officieel, en gaat jaren duren. Duidelijk is ook waar de klappen vallen, bij nieuwkomers op de arbeidsmarkt, vrouwen en migranten. Zo doen allochtone werknemers het steeds beter op de arbeidsmarkt, maar zitten zij dubbel zo vaak opgescheept met een flexibel contract: 21% tegen 10% onder autochtonen.

Daarnaast zijn er ook positieve signalen, onder Surinaamse vrouwen is het percentage werkende en economische zelfstandige vrouwen het allerhoogst. Wat gaat de crises voor Zuidoost betekenen? De voorlopige cijfers:

• Het aantal mensen dat van jongs af aan geen werk heeft en het met een uitkering moet doen vanwege een lichamelijke en/of geestelijke beperking, zg. WaJong, neemt elk jaar met 50 toe; deze groei gaat versnellen en alleen al Zuidoost is op weg naar 1000 mensen in deze WaJong. Hun kansen verslechteren nu verder en actie van de overheid is hard nodig.
  • Het aantal jonge werklozen onder 23 bij het jongerenloket in Zuidoost is nu laag, en gelukkig lager dan elders in de grote steden, maar blijft dat zo? Opletten dus.
  • De werkloosheid in Zuidoost was fors gedaald naar 5.500 mensen; de eerste prognoses wijzen op een stijging richting 8.000. Wij willen niet terug naar het verleden, en dus moet alles uit de kast getrokken mensen weer aan werk te helpen.
  • Uit het verleden hebben veel mensen in Zuidoost een gesubsidieerde werkplek. Hun kansen op de arbeidsmarkt nemen nu verder af, en dus moet die plekken blijven.
  • De armoede in Zuidoost treft het hardst de mensen die niet direct aan de slag kunnen op de arbeidsmarkt. Het gaat om duizenden mensen in Zuidoost: ouderen met alleen (gedeeltelijke) AOW; éénoudergezinnen, en jongeren die in deze gezinnen opgroeien. In Zuidoost hebben wij samen met woningcorporaties en de loketten voor werk & inkomen de aanpak ontwikkeld van aanbellen; echte gesprekken thuis voeren; de regelingen die er zijn naar de mensen toebrengen; en de mensen naar taalles, naar participatieplekken, naar kansen op werk toeleiden. Deze aanpak moet nu versterkt en uitgebreid worden.

Dit alles betekent dat meer geld nodig zal zijn voor werkelijke (re)integratie van mensen, voor armoedebeleid, en het betekent dat de discussie heropent moet worden over nieuwe vormen van gesubsidieerd werk waar vele duizenden mensen voor vele jaren op aangewezen zullen zijn. Om hun zelfrespect te behouden en om iets te kunnen bijdragen aan de samenleving.

In de beste tradities van de sociaal-democratie zal de PvdA hier het voortouw in nemen, te beginnen in ons mooi veelkleurig stadsdeel Zuidoost.

Nick Bolte,
voorzitter PvdA Amsterdam Zuidoost.