De Marnixstraat moet veilig worden!
PvdA en GroenLinks in Centrum willen een voortvarende herinrichting van de Marnixstraat tussen Rozengracht en Haarlemmerplein. De straat is als gevaarlijke weg met vier gevaarlijke kruispunten op rij een van de onveiligste in de binnenstad. De partijen hebben een notitie geschreven waarin zij pleiten voor een herinrichting die gericht is op bestemmingsverkeer met brede trottoirs, bomenrijen en veilige, vrijliggende fietspaden. Inmiddels heeft de commissie Openbare Ruimte en Verkeer van Centrum op 3 oktober ingestemd met deze notitie.
Het DB is opgedragen om tijdens inspraakavonden verschillende varianten voor te leggen, waaronder de variant voorgesteld in de notitie van GroenLinks en de PvdA.
Het noordelijke deel van de Marnixstraat is een dichtbewoonde, maar stenige en onveilige straat met te veel doorgaand autoverkeer, vooral in de avond. Voor fietsers en voetgangers is het een levensgevaarlijke straat, waar het bovendien ontbreekt aan een prettige inrichting met groen en bomen.
Het stadsdeel heeft een inrichting met fietsstroken uitgewerkt dat op gespannen voet staat met het programakkoord, dat uitgaat van de realisatie van meer vrijliggende fietspaden. Het voorstel wijkt ook af van het voor de binnenring vastgestelde profiel met eenrichtingsverkeer. Bovendien doet het geen recht aan de wensen van de buurt die naar voren kwamen tijdens een informatieavond in februari 2006. De straat biedt echter voldoende ruimte om eenrichtingsverkeer te realiseren, al dan niet met één of meer elkaar afwissellende rijrichtingen. Ook een alternatief van de Fietsersbond dat uitgaat van twee rijrichtingen voor buurtgerelateerd verkeer, waarbij doorgaand autoverkeer geheel wordt geweerd (´knippen´), behoort tot de mogelijkheden. Beide alternatieven gaan uit van medegebruik van de niet verhoogde trambaan door het autoverkeer.
PvdA en GroenLinks willen nagaan welk model het meest voldoet aan de wensen van buurt en deelraad, waarbij het programakkoord (PAK) richtinggevend is. Dat pleit o.a. voor een vergroting van de zeggenschap van de buurt over de directe leefomgeving, prioriteit voor voetgangers en fietsers en openbaar vervoer boven auto’s, vrijliggende fietsroutes en meer groen in de binnenstad.