16 maart 2011

De fractie van de PvdA Zuidoost zet zich in voor de ‘Kleiburgers’

De laatste fase van de vernieuwing van de Bijlmermeer heeft sinds kort de flat Kleiburg bereikt die nog steeds op een aantal segmenten is bewoond. De meeste kinderrijke bewoners wonen er met plezier ondanks de erbarmelijke staat van de woningen. Het achterstallig onderhoud van de woningen, de galerijen en de liften maakt het nagenoeg niet mogelijk om er ongestoord en op een mensvriendelijke wijze te wonen. Een fysieke oplossing van de flat is daardoor onontkoombaar en dient zich aan bij de eigenaar woonstichting Rochdale en het stadsdeel.

Maar nu het moment van ontruiming van de flat dichterbij komt en tegelijk het oordeel over de flat – renovatie of sloop- nog steeds boven onze hoofden hangt, werden de ‘Kleiburgers’ opgeschrikt door de berichten in de media en vreesden zij aan hun lot te worden overgelaten. De afgelopen periode hebben opvallend veel ‘Kleiburgers’ het spreekuur van de fractie van de Partij van de Arbeid Zuidoost bezocht . Al gauw bleek een grote groep ‘Kleiburgers’ ongerust te zijn over de ontruimingen en de procedure van herhuisvesting en of ze wel op tijd een woonplek zouden hebben. Het was m.n. voor de groep die extra ondersteuning nodig heeft erg onduidelijk wat er stond te gebeuren met hun huis en haard en of ze wel elders op tijd zouden worden gehuisvest. Ze wendden zich tot Rochdale, echter zonder enig resultaat. De fractie van de Partij van de Arbeid die eerder bij de ontruiming van de flat Egeldonk en Develstein bij de woonstichting Rochdale had aangedrongen op een mensvriendelijke oplossingen voor de toen heersende herhuisvestingsproblemen zag de bui voor de derde keer hangen maar nu boven het dak van Kleiburg.
Op het PvdA spreekuur dat massaal werd bezocht door ongeruste gezinnen bleek al gauw dat de communicatie tussen de woonstichting Rochdale en de veeltalige bewoners te wensen overliet. Schrijnende gevallen werden niet apart in behandeling genomen en als er vragen/opmerkingen werden gemaakt, werden die huurders makkelijk in de wachtstand gezet. Die aanpak zette behoorlijk wat kwaad bloed bij de ‘Kleiburgers’ die zich in de steek gelaten voelden omdat niemand op hun roep om hulp reageerde. De fractie van de PvdA liet er geen gras over groeien en bracht de klachteninventarisatie in de raadscommissie van 3 februari jl. onder de aandacht van de bestuursvoorzitter van de woonstichting, dhr. Grotendorst. Maaike Arnhem dwong af dat iedere bewoner eerst veilig gehuisvest diende te worden binnen de tijd die was uitgetrokken en ieder geval voor de peildatum (datum waarop besluit renovatie of sloop wordt genomen). Haar grenzeloze inzet zorgde ervoor dat de schrijnende gevallen opnieuw werden bekeken met een degelijk aanbod van de woonstichting. Rochdale constateert dat de communicatie en bejegening in de laatste maanden merkbaar is verbeterd, maar dat in de maanden daarvoor regelmatig sprake is geweest van onvoldoende behulpzaamheid en soms onvriendelijke bejegening. Met de woonstichting is nu afgesproken dat de fractie van de PvdA in deze constructieve sfeer verder gaat en nieuwe problemen bij Rochdale aan de orde stelt. Het is de bedoeling dat er meteen wordt gereageerd op gesignaleerde knelpunten. De stand van zaken rond 3 februari jl laat zien dat van de 499 oorspronkelijke huishoudens er nog maar 87 moeten worden geherhuisvest. Van deze laatste groep is aan 28 huishoudens een concrete woningaanbieding gedaan. Na de interventie van de fractie van de PvdA woonden op 3 maart jl. nog 56 huishoudens in de Kleiburg waarvan 11 huishouden op dit moment een concrete woningaanbieding hebben gehad.

De fractie van de PvdA zal zich binnenkort buigen over het vraagstuk waar de kansen voor de flat Kleiburg in de toekomst liggen. Zeker is dat de betaalbaarheid van woningen, de meerwaarde voor de woonomgeving en duurzaamheid van de woningen voorop staat. Dit toetsingskader is voor ons sterk genoeg om van het sluitstuk van de vernieuwingsoperatie van de Bijlmermeer een succes te maken. Wij zijn van mening dat de huidige financiële crisis genoeg basis biedt voor creatieve oplossingen waarin mens, milieu en samenleving centraal staat. Bouwen in crisistijd moet vooral sterk en sociaal zijn.

14 maart 2011
Maaike van Arhem