18 augustus 2008

De boot in met een raadslid! (1)

Zes Amsterdammers spraken afgelopen vrijdag en zaterdag onder het genot van een boottochtje met PvdA-raadsleden over een zelf aangedragen onderwerp. Zo kwamen de milieuzone, het Vondelparktheater en de broedplaatsen op het NDSM-terrein in Noord aan bod. Een verslag van zaterdag 16 augustus.

Milieuzone
Raadslid Mirjam Bergervoet ging aan boord met Arie. Arie werkt bij de ondersteunde dienst van de politie. Hij heeft een camper uit 1980, die hij eigenlijk maar een keer per jaar binnen de ring gebruikt: wanneer hij samen met zijn vrouw gaat inpakken voor de vakantie. De rest van het jaar staat de camper in een berging. Wanneer oude of te vervuilende auto’s niet meer binnen de ring A-10 mogen rijden, zou dit niet meer kunnen. Arie vraagt zich af of een ontheffing voor dit soort situaties mogelijk is.

Mirjam vertelde dat de PvdA Amsterdam momenteel onderzoekt welke groepen een ontheffing zouden moeten krijgen. Ook legde ze uit dat de milieuzone nog niet zeker wordt ingevoerd. Pas volgend jaar wordt daar een besluit over genomen: ‘Het is een zware maatregel, maar er moet echt wat gebeuren. Amsterdam is een vieze stad vergeleken bij andere steden in Nederland’, aldus Mirjam. Arie benadrukte dat het belangrijk is om een soepel te zijn wanneer deze regel wordt ingevoerd: ‘dat leidt tot minder irritaties’. Mirjam en Arie houden contact over de ontwikkelingen.

Broedplaats op het NDSM-terrein
Kunstenaars Bart en Klaar van het NDSM-terrein gingen de boot in met raadslid Anne Graumans. Ze spaken over de ontwikkelingen op de broedplaats in Noord. Bart en Klaar vertelden dat er een stichting wordt opgericht, waarin vastgoedinvesteerders en projectontwikkelaars veel meer stemmen krijgen dan de kunstenaars. ‘We zijn helemaal niet tegen de meeste plannen. We vinden het goed als er woningen en bedrijven worden gebouwd op grote delen van het terrein. Alleen het kleine stuk waar wij – de kunstenaars – zitten zou gewoon zo moeten blijven’, legde Bart uit. Ook vindt hij dat ‘niet alles over geld en commercie zou moeten gaan’.

Het gaat Bart en Klaar er er om dat de kunstenaars die het NDSM-terrein hebben opgebouwd, nu geen onderdeel uitmaken van de groep mensen die beslist over de plannen met het gebied. De kunstenaars worden niet op een eerlijke manier gekend in de plannen. Bart en Klaar zijn van mening dat de centrale stad dit moeten oppakken, omdat het stadsdeel Noord niet bestand is tegen de enorme krachten van de betrokken vastgoedbedrijven. Anne heeft toegezegd het verhaal uit te zoeken. Zodra ze meer weet onderneemt ze zo mogelijk actie!

De subsidie van het Openluchttheater in het Vondelpark
Kunstenaar Maarten van Roozendaal reisde ook mee in het bootje van Anne Graumans. Samen met collega-raadslid Michiel Mulder. Maarten maakt zich zorgen over de mogelijke korting op de subsidie voor het openluchttheater in het Vondelpark: ‘Waar vind je nou nog zo’n mooie plek, waar je gratis niet alleen beginnende artiesten kunt zien, maar ook bands als De Dijk?’

Anne en Michiel legden uit dat er een keuze moet worden gemaakt tussen tientallen organisaties die allemaal mooie en / of belangrijke dingen maken. Niemand wil het Vondelparktheater sluiten, maar er moet wel gekeken worden hoeveel subsidie redelijk is. ‘Misschien zijn eigen producties niet nodig, of kunnen jullie de vrijwillige bijdrage verhogen. Ook benefietconcerten die je aan het begin en het eind van het seizoen geeft kunnen een optie zijn’, zei Anne. Maarten gaf aan huiverig te zijn voor een commerciëler Vondelparktheater, omdat veel artiesten dan niet meer voor weinig of geen geld willen optreden. Bovendien gaat dat ten koste van de sfeer, zei hij. Maarten zou het liefst zien dat het Vondelparktheater een jaarlijkse subsidie krijgt die hoog genoeg is om het hoofd boven water te houden. Anne gaf op haar beurt aan dat ze graag in gesprek wil met de mensen achter de organisatie van het vondelparktheater om mee te denken over oplossingen. Dit najaar wordt de definitieve beslissing over de subsidie genomen.

Het waren drie zeer interessante gesprekken aan boord van het bootje. Schipper Koen Maes heeft iedereen steeds weer veilig aan wal gebracht.

Binnenkort worden opnieuw boottochtjes voor Amsterdammers en PvdA-raadsleden georganiseerd. U kunt zich daarvoor opgeven bij Yvonne Hertroys: [email protected] Vermeld in het mailbericht ook even het onderwerp waar u over van gedachten wilt wisselen.