13 januari 2009

Convenant krijgt kleur in West

Het convenant is twee jaar geleden onder leiding van Ahmed Aboutaleb gesloten door schoolbesturen, stadsdelen en centrale stad. Het bevat een set van afspraken om – in ieder geval in gemengde buurten – te komen tot gemengde scholen. Nu staan witte en zwarte scholen, en scholen met en zonder achterstandskinderen bij elkaar om de hoek. Segregatie op de vierkante kilometer.

Anders dan uit de berichtgeving blijkt wordt in de stad gewerkt om uitvoering te geven aan het convenant. Bijvoorbeeld in de westelijke stadsdelen binnen de ring. Schoolbesturen en stadsdelen maken afspraken over het plaatsingsbeleid, over één vast inschrijfmoment (jammer voor de haantjes de voorste), over voorrang voor kinderen uit de buurt (wie om de hoek naar school wil, gaat voor), over maximale schoolgrootte (middel tegen leegzuigen van scholen), over groepsaanmeldingen (steun voor ouders die hun kinderen samen naar de buurtschool willen doen). Begin 2009 willen we er uit zijn. Zodat de nieuwe spelregels kunnen gelden voor het schooljaar 2009/2010.

In De Baarsjes doen we hier aan mee omdat we graag zien dat ouders hun kinderen in de buurt naar school doen. Dat is goed voor de samenhang in de wijk. Kinderen gaan naar school in de werkelijkheid van een gemengde stad. Buurt en school hebben baat bij onderlinge verbondenheid. In De Baarsjes is een buurtschool gezien de bevolkingssamenstelling, vrijwel per definitie een gemengde school. De scholen hebben hier last van ‘witte vlucht’: 60% van de autochtone kinderen gaat naar ‘witte’ scholen buiten het stadsdeel. Ouders en scholen nemen initiatieven om dit tij te keren. Daarbij hebben ze de hulp van een nieuw plaatsingsbeleid nodig; en van het stadsdeel. Daarom hebben we samen met de scholen het programma “Kies een school in de buurt” opgezet om ouders en scholen te ondersteunen die werken aan buurtscholen. Allemaal naar letter en geest van het convenant. Het beeld dat er niets gebeurt behoeft derhalve bijstelling. Ook om te voorkomen dat ouders en scholen afhaken die nu het voortouw nemen. En omdat ouders die overwegen hun kind in de buurt naar een gemengde school te doen alsnog kiezen voor een ‘witte’ school buiten de buurt.

Convenant Kleurrijke Basisscholen

Godfried Lambriex