9 november 2006

Cohen: onderzoek aard en omvang eerwraak

Uit Het Parool, door Marcel Wiegman:

‘Er komt in Amsterdam een groot onderzoek naar de aard en omvang van eergerelateerd geweld. Dat heeft burgemeester Job Cohen vandaag aangekondigd in reactie op een onderzoek van de PvdA-fractie naar eerwraak.

Cohen wil samen met politie en justitie en GroenLinks-wethouder Marijke Vos gaan bekijken wat er nodig is om in de stad eerwraak tegen te gaan.

Volgens een onderzoek van de PvdA-raadsleden Karina Schaapman, Sabina Gazic en Derya Kaplan heeft Amsterdam een blinde vlek voor eerwraak, waarbij geweld wordt gebruikt tegen meisjes en jongens die de ’eer van de familie’ te schande gemaakt zouden hebben. Het verschijnsel komt volgens de PvdA-raadsleden veel vaker voor dan gedacht, maar niemand weet hoe ermee om te gaan.
Cohen zei dat in Amsterdam al veel gebeurt op het gebied van huiselijk geweld, maar gaf toe dat bij eergerelateerd geweld vaak een heel andere aanpak vereist is. Een kordate opstelling zou volgens hem in sommige gevallen juist averechts kunnen werken.

VVD-minister Rita Verdonk van Vreemdelingenzaken wil dat daders van eerwraak die niet de Nederlandse nationaliteit hebben, veel eerder het land worden uitgezet. Ook wil zij onderzoeken of een geweldsdelict met eerwraak als motief zwaarder kan worden bestraft.

Verdonk zei dat niet alleen aandacht moet uitgaan naar opvang, maar dat ook de daders moeten worden aangepakt. Daarnaast wil de minister dat mensen die anderen aanzetten tot eerwraak of daaraan gerelateerd geweld, kunnen worden vervolgd. ’’Zoals vaders die hun zonen ophitsen omdat die vanwege hun minderjarigheid lager gestraft worden.’’

De gemeente Rotterdam krijgt van Verdonk een half miljoen euro voor een plan om eerwraak te bestrijden. Rotterdam zelf betaalt zeven ton. Als de aanpak aanslaat, komt die ook voor anderen beschikbaar.

GroenLinks-lijsttrekker Femke Halsema pleit voor het aanstellen van een landelijke officier van justitie voor gevallen van eergerelateerd geweld.