24 november 2011

Coalitiepartijen steunen kandidatuur Amsterdam voor Floriade 2022

De coalitiepartijen PvdA, VVD en GroenLinks steunen het besluit van het stadsbestuur om Amsterdam te kandideren voor de Floriade van 2022. De Floriade moet als het aan het college van B&W ligt worden georganiseerd in Amsterdam Zuidoost en krijgt als thema ‘stadstuinbouw en duurzaamheid’.

Amsterdam kiest voor een nieuw soort concept voor de Floriade, waarbij gebruik wordt gemaakt van bestaand stedelijk gebied en bestaande voorzieningen en infrastructuur. De kracht van het Amsterdamse concept zit hem niet alleen in de gebeurtenis zelf. De Floriade zal in de aanloopperiode naar 2022 op meerdere manieren een motor zijn voor het hele gebied.

Zo ziet de PvdA enorme kansen voor Amsterdam Zuidoost dankzij de Floriade, zegt raadslid Michiel Mulder. “De Floriade zal ervoor zorgen dat het woon- en leefklimaat in Zuidoost verbetert. Het plan om onder andere de overkapping van de A9, het Bijlmerpark en het Amstel III-gebied (met veel leegstaande kantoren) te gebruiken voor de Floriade past fantastisch in onze visie om deze gebieden te ontwikkelen, waardoor er op termijn een mooie woonomgeving bijkomt voor alle Amsterdammers. Het geeft ook een mooie impuls aan de werkgelegenheid in de hele regio.”

De VVD Amsterdam wijst vooral op de economische kansen van de kandidaatstelling. Duo-raadslid Maurice Piek: “De Floriade betekent een toeristische trekker van formaat. Voorgaande Floriades trokken telkens tussen de 2 en 5 miljoen bezoekers. Amsterdam Zuidoost ontwikkelt zich in rap tempo tot dé evenementenlocatie van Nederland en het beoogde Floriade-terrein sluit hier uitstekend bij aan. De VVD vindt het positief dat ook het bedrijfsleven zich nu reeds volledig achter de kandidaatstelling heeft geschaard.”

GroenLinks is enthousiast over het thema stadstuinbouw en duurzaamheid. Raadslid Tamira Combrink: ‘Een Floriade met dit thema kan lege kantoren en vieze wegen veranderen in groene oases waar de bewoners nut van hebben. De Floriade betekent een investering in Zuidoost, en tegelijk een bijzondere impuls voor de ontwikkeling van stadstuinbouw. Het zal zo moeten worden georganiseerd dat de bewoners alle ruimte en betrokkenheid krijgen en ervan profiteren.”