27 maart 2006

Coalitie Noord: PvdA, GroenLinks en CDA

De PvdA in Amsterdam Noord heeft bij de verkiezingen 13 zetels van de in totaal 29 raadszetels gekregen. Een grote overwinning, maar de PvdA kiest voor bescheidenheid en brede samenwerking in de stadsdeelraad. Een sociaal beleid staat voorop.

Na de verkiezingen heeft de PvdA alle partijen bijeen geroepen in een openbare vergadering. In deze vergadering erkenden alle fracties dat de PvdA het initiatief moest nemen voor een coalitie. Een breed gedragen conclusie van deze bijeenkomst was tevens dat er een coalitie moest komen, die sociaal en progressief is.

Vervolgens heeft de PvdA gesprekken gevoerd met alle fracties die minimaal 2 zetels hebben behaald. Dat waren de SP, VVD, GroenLinks, CDA en Leefbaar Noord. Tijdens deze gesprekken bleek dat de inhoudelijke verschillen met Leefbaar Noord en de SP te groot waren om samen te besturen. GroenLinks bleek op basis van de samenwerking in het afgelopen jaar, de verkiezingsuitslag en de inhoudelijke overeenkomsten een logische partner te zijn.

In de keuze tussen VVD en CDA moest geconstateerd worden dat de VVD in de onderhandelingen instabiliteit vertoonde. De afdelingsvoorzitter trad tijdens de onderhandelingen af, vanwege de onderhandelingsstrategie. Deze instabiliteit was een schrikbeeld voor een toekomstig stabiel bestuur voor alle Noord Amsterdammers. De VVD onderhandelingsdelegatie bleek uiteindelijk zeer verdeeld te zijn over de meest geschikte wethouderskandidaat. Ook hier ontstond grote vrees voor instabiliteit.

Het CDA is de campagne ingegaan met een sociaal programma en een energieke lijsttrekker. Samen met GroenLinks heeft de PvdA daarom besloten verder te onderhandelen met het CDA. Deze week hoopt de PvdA met GroenLinks en het CDA overeenstemming te bereiken over een sociaal en slagvaardig beleid.