11 januari 2010

Canvasactie Nieuwmarkt ondanks barre weer succesvol verlopen

Canvassen maakt echt het verschil, volgens Wanneke Sabatino, raadslid stadsdeel Centrum, en tweede op de kandidatenlijst. Ze ging op deze ijskoude zaterdag (9 januari) naar Galerie Vriend van Bavinck om samen met andere PvdA’ers te canvassen in het Centrum. Ervaring bij voorgaande verkiezingen maakte dat ze zich met frisse tegenzin bij het groeiende gezelschap aansloot.

Carolien Gehrels hield een gloedvol betoog over wat de PvdA voor het centrum betekent. Daarna volgde een korte canvas instructie en gaf lijsttrekker Roeland Rengelink de aftrap. Zo’n 25 PvdA’ers togen op pad om te canvassen in de Nieuwmarktbuurt. Enkelen hielden het zo’n 2,5 uur aaneengesloten vol, maar bekenden achteraf wel dat zij toch soms naar binnen waren gegaan. Anderen kwamen met rode koontjes en een rode neus van de kou na een uurtje terug. Dankzij de enorme gastvrijheid van Eva (Galerie Vriend van Bavinck) konden zij zich opwarmen aan een heerlijke soep of kop warme chocolademelk en hup, op pad voor de tweede ronde.

Wanneke kwam ook met rode koontjes terug. Niet alleen, van de kou, maar ook van het plezier dat zij had beleefd aan het canvassen. “Het flyeren bij supermarkten is vaak onrustig; je staat er vaak ook met de concurrentie en je krijgt veel negatieve reacties” vertelde zij over de opgedane ervaringen met straatacties in het verleden. “Bij het canvassen heb je echt persoonlijk contact met de bewoners. Het is rustig, persoonlijk en zeer positief. Ik ben helemaal om!”

Net als Wanneke kwamen zonder uitzondering alle deelnemers terug met positieve verhalen. Ze ontmoetten veel PvdA-stemmers. Ze ervaarden vaak dat geïnterviewde bewoners zelf de nadruk leggen op wat de PvdA voor hun buurt heeft gedaan. En terugkijkend op de informatie die werd vastgelegd op de enquêteformulieren is te concluderen dat een schat aan informatie gewoon op straat ligt.