4 december 2009

Campagne in Noord, interview Coby van Berkum

“Het motto van onze campagne is: het oude aan het nieuwe Noord verbinden. In Amsterdam-Noord hebben we aan de ene kant de oude wijken, daarnaast verrijst bij de IJ-oevers een nieuwbouwwijk met stedelijke allure. Dat verbinden geldt niet alleen fysiek, maar zeker ook sociaal. We hebben de afgelopen weken allerlei bijeenkomsten georganiseerd met het maatschappelijk middenveld: de zorg, ouderen, onderwijs. En we organiseerden een avond over werk, waarvoor we ondernemers uitgenodigd hadden met wie we het bijvoorbeeld hadden over de behoefte aan stageplaatsen. Zij gaven óns ook tips, heel vruchtbaar. Al die verhalen vormden de input voor ons verkiezingsprogramma. Overigens gingen we ook de afgelopen vier jaar elke maand de straat op en met mensen in gesprek. Mensen zijn soms boos, spreken ons aan op wat de PvdA landelijk doet. Je bent allemaal PvdA, vind ik, dus we moeten ons dan ook verantwoorden voor bijvoorbeeld het AOW-besluit. Luisteren is zo belangrijk! We werkten met een folder, die we steeds bijwerkten, met daarin de tien punten die we bereikt hebben. Zoals bijvoorbeeld de afspraken met woningcorporaties dat er geen huisuitzettingen meer plaatsvinden en we ons juist concentreren op het voorkómen van huurachterstand. Of het eigen jongerenuitzendbureau dat het stadsdeel nu heeft. En hoe we oud en nieuw verbinden door nieuwe bedrijven aan te trekken, zoals het HEMA-hoofdkantoor.

Voor de campagne hebben we als fractie in een creatieve brainstorm ondermeer ‘Het circus PvdA komt bij u in de buurt!’ bedacht. Het lijkt mij heel leuk om met een circusachtige uitstraling de buurten in te gaan. Een ander idee: een voetbalveld met spelers die de PvdA-standpunten op hun shirt dragen, ook als uitgangspunt voor het gesprek met burgers.

Ik vind het belangrijk dat er landelijke PvdA-kopstukken komen tijdens de campagne. Wij doen het sámen: wij leggen in Amsterdam-Noord vaak genoeg landelijke besluiten uit, Haagse politici ondersteunen ons dan weer bij de campagne.

Van de peilingen word je niet blij. Maar we houden de moed erin, absoluut. We hebben zoveel bereikt, met sociale projecten hebben we écht het verschil gemaakt!”