22 september 2008

Campagne Grensgevallen van start

Op maandagochtend 22 september ontbeten 2 wethouders, 10 gemeenteraadsleden, Ed van Thijn, Lydia Rood, The Lau samen met een dertigtal afgewezen asielzoekers op de stoep van de Stopera. De vluchtelingen hebben zonder succes een aanvraag ingediend voor het Generaal Pardon. PvdA-raadslid Anne Graumans doet verslag.

‘De actie van onder andere het Amsterdamse ASKV roept op deze mensen een kans te geven en hun verhaal en dossier nog een keer te bekijken. Het gaat bijvoorbeeld om mensen die een tijdlang in het buitenland zijn geweest. Vaak liggen daar goede redenen aan ten grondslag, bijvoorbeeld dat mensen medische hulp nodig hadden en in Nederland niet geholpen konden worden of dat mensen uit de opvang werden gezet en een paar weken bij familie in België of Duitsland logeerden. Zelf zat ik naast een Irakese jongen tijdens het ontbijt waarvan de hele familie (vader, moeder en drie kinderen) wel een verblijfsvergunning had gekregen en hij als enige niet. Zeven jaar verblijft hij al in Nederland, zonder het recht op gezondheidszorg of de mogelijkheid om te werken.

Op het plein voor de Stopera staat een grote ping-pong tafel. Op de ballen waarmee gespeeld wordt, staat baby, vader, moeder. Het verbeeldt het ping-pongen van mensen die al jarenlang in procedures zitten en verschillende wetten hebben meegemaakt. Van het kastje naar de muur betekent voor hen vaak van detentie, naar illegaliteit, naar opvang en het logeerbed bij kennissen of familie.’

De campagne trekt vandaag – maandag 2 september – van Amsterdam via Haarlem naar Utrecht. De petitie die de Tweede Kamer oproept om nog een keer naar de verhalen van deze mensen te luisteren werd onder andere ondertekend door Carolien Gehrels en raadsleden Jesse Bos en Anne Graumans.