10 november 2008

Burgers onder de burgers

Een sterk bakkie troost

Eén november ontving de fractie bewoners uit Zuidoost op de koffie om weer eens met elkaar van gedachten te wisselen. Ruimtelijke ontwikkelingen zijn tijdens dergelijke bijeenkomsten altijd een geliefd onderwerp. Grote onrust was er over de ruimtelijke ontwikkeling in Gaasperdam, gevoed door veel misverstanden. Er blijkt het hardnekkige beeld te bestaan dat de fractie van de PvdA zonder enige terughoudendheid wil gaan bouwen in de Gaasperzoom. Onder het genot van koffie (met koek) gaf de boosheid van de bewoners ons de gelegenheid uit te leggen hoe het werkelijk zit.

De raad heeft tegen het einde van de voorgaande periode de structuurvisie vastgesteld. Deze schets een ruimtelijke verkenning voor de komende decennia.
Eén van de doelstellingen in de structuurvisie is het realiseren van 5.000 woningen extra in Zuidoost. Dit voornemen leiden wij af uit de woningbehoefte ramingen van het rijk en van de gemeente Amsterdam. Maar nog belangrijker is, dat wij deze woningen nodig hebben om de verdunning in de bezettingsgraad van de bestaande woningen te kunnen compenseren. Dit vereist enige uitleg. Winkelcentra, scholen, voorzieningen zoals gezondheidszorg, openbaar vervoer en welzijn zijn afgestemd op een bepaalde bezettingsgraad van de woningvoorraad. Op het moment dat het aantal bewoners per woning afneemt, neemt het draagvlak voor de voorzieningen in dezelfde mate af. Het gevolg is dat deze voorzieningen neerwaards bijgesteld moeten worden en in sommige gevallen moeten worden gesloten. Om dit tegen te gaan moet het draagvlak voor de voorzieningen worden versterkt. Omdat je als lokale overheid geen mogelijkheid hebt om de gezinssamenstelling te vergroten is de enige mogelijkheid om meer woningen bij te bouwen.

Om te kijken waar aanvullende woningbouw mogelijk is, is in de structuurvisie een aantal studielocaties genoemd. Het Centrale Park en de Gaasperzoom zijn 2 van die locaties evenals het gebied bij het AMC en het gebied dat beschikbaar komt als de A9 wordt overkluist (een door de fractie gewenste ontwikkeling, die breed wordt gedragen door de bewoners van Zuidoost en die het rijk inmiddels heeft overgenomen). Bij de beoordeling van het resultaat van de studies was de fractie van de PvdA van mening dat dit onvoldoende keuzemogelijkheden bevatte om tot een afgewogen oordeelsvorming over de voor- en nadelen te kunnen komen. De fractie heeft daarom het DB middels een door de raad ondersteunde motie opgedragen om ook onderzoek te doen naar andere locaties. De fractie is in afwachting van deze alternatieven.

Met het bezoek uit Gaasperdam waren we verbaasd over hoe in Gaasperdam (ook bij het bezoek) het beeld is ontstaan dat de besluitvorming over de omvangrijke bebouwing van de Gaasperzoom en van het Centrale Park onomkeerbaar is. Bij het bezoek was er begrip voor dat er in Zuidoost bijgebouwd moet worden als we tenminste hetzelfde voorzieningenniveau willen handhaven. Het werd gewaardeerd dat de fractie ervoor gekozen heeft de mogelijkheden verder te laten inventariseren zodat later een zorgvuldige keuze gemaakt kan worden, waarbij (gedeeltelijke) bebouwing van de Gaasperzoom en het Centrale Park kan worden afgewogen tegen bebouwingsmogelijkheden elders.

Tot nog toe – het moet nog maar eens worden gezegd – is er door de raad niets anders besloten dan dat te zijner tijd zorgvuldig besloten moet kunnen worden. Iedereen die voorstelt of dat er al besloten is heeft de besluitvorming in de raad niet goed gevolgd, geeft onjuiste inzichten en misleidt de bewoners waardoor onterecht onrust bij de bewoners in de buurten ontstaat met alle maatschappelijke gevolgen van dien.

Lourens Burgers