1 juni 2008

Burgers onder de burgers

Bewoners krijgen zeggenschap over Wijk/buurt-investeringen

Tijdens de vergadering van de stadsdeelraad op 27 mei jl. heeft de raad besloten om een begin te maken met bewoners zeggenschap te geven over de investeringen die in hun wijk/buurt worden gedaan. Hiermee wordt vervolg gegeven aan hetgeen in het bestuursakkoord is opgenomen over wijkbudgetten. Alleen de fracties van onze coalitiepartner VVD, de Christen Unie en de groep Schaaf stemden tegen.

Al lang zijn onze DB-ers in het stadsdeel actief om bewoners meer te laten participeren in de besluitvorming over de ontwikkeling in hun directe omgeving. De zeggenschap over de budgetten die in die omgeving worden geïnvesteerd zijn wat dat betreft het toefje slagroom op de taart. Door dit besluit geeft de deelraad aan vertrouwen te hebben in de bewoners.

De fractie van de PvdA heeft van het instellen van wijkbudgetten aan het begin van de raadsperiode een speerpunt gemaakt. Op initiatief van de fractie is een raadswerkgroep ingesteld, waar bijna alle fracties een bijdrage aan hebben gegeven. Extern en ambtelijk ondersteund zijn in samenspraak met bewoners, stadsdeel, organisaties en instellingen de voorstellen ontwikkeld. Budgetten zijn vrijgemaakt. In eerste instantie gaat het om extra geld. Als de werkwijze succesvol is dan zal het gaan om een relevant deel uit de budgetten, die nu ook al voor investeringen in de wijken en buurten beschikbaar zijn. Met een mooie term heet dat ‘budgettair neutraal’. De verwachting daarbij is dat de budgetten veel effectiever worden ingezet.

Uitgangspunt waarom de raad tot het idee van bewoners-zeggenschap over wijkbudgetten is gekomen is dat niemand beter weet wat er in de buurt gaande is, dan de bewoners zelf. Zij zijn de ervaringsdeskundigen. Door bewoners zeggenschap te geven over de investeringen wordt de buurt veel meer van de bewoners dan voor de bewoners. Problemen worden daar opgelost waar zij zich voordoen. De effectiviteit van de investeringen zijn het grootst als zij daar terecht komen, waar de bewoners die investeringen het meest gewenst vinden.Wat dat betreft is het geven van zeggenschap aan bewoners een logisch vervolg op de instelling van stadsdeelraden. Ook bij het instellen van de stadsdeelraden was het argument dat daardoor bewoners meer invloed krijgen op de ontwikkelingen in hun woon- en leefomgeving. Onderwerpen, waar het om zal kunnen gaan zijn het aantrekkelijk maken van nu nog saaie pleintjes, de inrichting van het groen, aanpak van graffiti, inrichting van het groen; maar ook de aanpak van jongerenoverlast en intolerante ouderen en het veilig maken van enge plekken. Om dat soort onderwerpen aan te kunnen pakken zullen daarom ook anderen zoals politie en woningcorporaties betrokken moeten worden

Het besluit van de raad past uitstekend in het beleid dat minister Vogelaar voor heeft met prachtwijken. Ook daar is het parool dat mensen samen hun wijk moeten vormgeven. Door die betrokkenheid wordt sociale weerbaarheid verbeterd, neemt de sociale cohesie toe en ontstaat een vitale lokale gemeenschap.

Bij de ontwikkeling van de ideeën bleek dat bewoners, raad en organisaties een realistische start willen maken. Daarom wordt een start gemaakt in een drietal buurten. Tijdens de proeffase zal duidelijk moeten worden welke onderwerpen bewoners en andere gebruikers voor zeggenschap willen agenderen. De raad zal dan opnieuw besluiten moeten nemen over de reikwijdte.

Kritische succesfactor voor de PvdA is dat meer bewoners dan tot nu toe bij de ontwikkeling van hun wijk betrokken zullen zijn en ook dat die betrokkenheid breder is dan tot nu toe het geval is. Jong en oud, zwart en wit, rijk en arm, mannen en vrouwen, goed gezond en mindervalide. Naast een verbetering van de woon- en leefomgeving zal een dergelijke brede betrokkenheid het succes van het besluit moeten betekenen.

Lourens Burgers