3 september 2007

Burgers onder de Burgers

Burgers onder de burgers

Bijzondere noden en ander leed
Het reces is ten einde. Op dinsdag 28 augustus vond alweer de eerste vergadering plaats in het nieuwe politieke jaar. Deze extra vergadering was bijeengeroepen op initiatief van de VVD, die een voordracht had voorbereid om te voorzien in de vacature van Pieter Litjens. OZO (voorheen Leefbaar Zuidoost voor de kiezers die op die partij hebben gestemd), CDA, CU en SP namen de gelegenheid te baat om een aantal ‘krantenknipsels’ in discussie te brengen.

Afscheid Litjens en welkom Jaensch
Tijdens het reces heeft Pieter Litjens de ambtsketen van Aalsmeer om zijn nek gehangen gekregen en is de VVD er in geslaagd om voor Pieter zijn opvolging in het DB een kandidaat te selecteren. Emile Jaensch heeft al geruime tijd ervaring opgedaan in het openbaar bestuur. Als oud-voorzitter van het stadsdeel Oud Zuid heeft hij moeilijke dossiers te verwerken gekregen die hem gepokt en gemazeld zullen hebben. De VVD heeft met haar voordracht van Emile Jaensch wederom uitdrukking gegeven aan haar verantwoordelijkheid als bestuurspartij. Wij wensen Emile Jaensch veel succes in Zuidoost.

Pieter vervangen zal niet eenvoudig zijn. De fractie van de PvdA heeft veel waardering voor de wijze waarop Pieter invulling heeft gegeven aan zijn portefeuilles en waarop hij heeft bijgedragen aan het collegiaal besturen door het DB. De stadsdeelfinanciën zijn op orde. Het milieubeleid van het stadsdeel is geactualiseerd. Het MTB heeft een enorme slag gemaakt. Niet alleen is dat zichtbaar in de veel schonere openbare ruimte. Het ziekteverzuim is tegelijk met sprongen gedaald. Volgens Pieter is dat natuurlijk in de eerste plaats een prestatie van het MTB zelf, de mensen die er werken en zich inzetten voor Zuidoost. Maar Pieter heeft toch de bestuurlijke verantwoordelijkheid hiervoor gedragen.

Het Muziekonderwijs
Het Muziekonderwijs wordt in Zuidoost verzorgd door het Muziekcentrum Zuidoost (MZO).
In de loop der jaren heeft het MZO tal van andere activiteiten ontwikkeld die buiten het stadsdeel om worden gefinancierd. MZO heeft zich hiermee zonder meer faam verworven, met alle waardering voor de directie. Per saldo echter zijn de kosten die MZO moet maken om zijn ambities te financieren structureel aanzienlijk hoger dan de inkomsten. De schulden bedragen op dit moment een slordige € 400.000,– en lopen iedere maand verder op. Indien dit leidt tot een faillissement dan betekent dit dat de voortgang van het muziekonderwijs in het gedrang komt. De portefeuillehouder heeft de raad over de ontwikkelingen regelmatig geïnformeerd. Een in maart door de raad vastgestelde motie die de portefeuillehouder opdroeg alles in het werk te stellen om een verdere escalatie van de problemen bij MZO tegen te gaan, bleek tijdens de uitvoering niet uitvoerbaar. In juli vroeg MZO aan het stadsdeel het voor 2007 resterende subsidiebedrag vervroegd beschikbaar te stellen om aan de financiële verplichtingen te kunnen blijven voldoen. Het DB heeft tegen de achtergrond van de verslechterende financiële positie van MZO besloten aan dit verzoek niet te voldoen. Hierdoor blijven de middelen bestemd voor muziekonderwijs voor dat doel beschikbaar en worden deze niet direct door schuldeisers geconfisceerd .

In een motie van SP, CU, CDA en OZO vroegen deze partijen aan de raad uit te spreken dat de bevoorschotting toch wordt voortgezet. De fractie van de PvdA heeft samen met de VVD deze motie niet kunnen ondersteunen. Het vertrouwen in de goede afloop en de zorg om de continuïteit van het muziekonderwijs in Zuidoost lagen daaraan ten grondslag. De coalitie heeft meer vertrouwen in de door het DB voorgestelde doorstart, die de ongestoorde voortzetting van het muziekonderwijs beter zal garanderen.

Fraude bij Stichting Samenwerking voor Bijzondere Noden Amsterdam (SSBNA)
Begin augustus was er veel publicitaire aandacht voor fraude bij SSBNA een stedelijke organisatie, stedelijk gefinancierd, die met de haar beschikbare middelen mensen die overigens buiten de boot dreigen te vallen toch noodhulp kan verlenen: een vangnet heet dat. Vanuit andere organisaties kunnen mensen worden aangemeld die in aanmerking kunnen komen voor een voorziening. Onze eigen MaDi is zo’n organisatie.

In 2006 rees bij de directie van MaDi het vermoeden van onregelmatigheden met gelden voor noodhulp die via de SSBNA verstrekt worden aan cliënten van MaDi. MaDi heeft direct contact gezocht met betrokken organisaties en gezamenlijk is besloten Bureau Integriteit Amsterdam (BIA) in te schakelen. BIA heeft de vermoedens van fraude bevestigd. Vervolgens is aangifte gedaan bij de politie.

Verwacht had mogen worden dat vanuit de fracties lovende woorden waren gesproken over de assertiviteit van de directie van MaDi. Niets is minder waar. Zowel CDA als CU en SP hadden interpellaties voorbereid die het DB danig aan de tand wilden voelen omtrent de ‘Fraude bij MaDi’ en het gebrek aan doortastend optreden van het DB.
Nu is het natuurlijk uiterst ongebruikelijk dat een DB zich voortdurend bezig houdt met de interne gang van zaken bij een door het stadsdeel gesubsidieerde instelling (privaatrechtelijke rechtspersoon) anders dan te controleren of gebeurt wat er is afgesproken. Maar afgezien daarvan is er verder in het geheel geen sprake van fraude bij MaDi.

Iedereen – dus ook CDA, CU en SP – had kunnen weten hoe de vork in de steel zat. De hele raad was geïnformeerd door ons eigen stadsdeel, door directie en Raad van toezicht van MaDi en door het personeel van MaDi.
Onze portefeuillehouder Jude Kehla vond de vragen suggestief en misleidend en daardoor schadelijk voor het imago van het stadsdeel en van de prima werkende stichting MaDi. “Er is geen sprake van fraude bij MaDi en het stadsdeel heeft geen enkele bemoeienis met de kwestie”. Onze fractiegenote Maaike van Arnhem deed er nog een schepje bovenop door de suggestie van fraude bij MaDi niet alleen schadelijk te vinden voor het stadsdeel en van MaDi, maar vooral ook voor de mensen die gebruik maken van de diensten van MaDi bij armoedebestrijding en schuldhulpverlening.

Toch maar even de vraag aan de orde waarom CU, SP en CDA deze vragen toch hebben gesteld.
CU en CDA zijn nauw verbonden met ‘Er is hoop voor de toekomst’. Er is een manifeste spanning tussen deze voedselbank en het stadsdeel. Van de kant van ‘Er is hoop’ is in de pers aangegeven dat klanten van ‘Er is hoop’ niet worden doorverwezen naar MaDi. Hiermee wordt de klanten van ‘Er is hoop’ hoop onthouden die MaDi voor betrokkenen zou kunnen geven.
De SP onderhoudt nauwe banden met het Service Platform, een organisatie die door het stadsdeel wordt gesubsidieerd en die het als taak voor zichzelf ziet om mensen die buiten de boot dreigen te vallen te kunnen ondersteunen. Ook hier een concurrentie tussen twee organisaties die zich met dezelfde doelgroep bezig houdt. En passant liet de portefeuillehouder weten dat het Service Platform nog niet zijn kwartaalverslag had ingediend. In de subsidiebeschikking is een dergelijke verslaglegging wel als verplichting opgenomen. Het zal mij benieuwen of de SP op grond van deze informatie het DB zal vragen welke maatregelen genomen worden om inzicht te houden in de besteding van de subsidie aan het Service Platform.

De Boer nog eens gevraagd naar het waarom van zijn interpellatie. Hij had gewoon wat vragen gesteld en had nu antwoord gekregen. Hij had zich dus:
• niet terdege geïnformeerd over deze kwestie
• geen rekenschap gegeven van de schade die zijn vragen voor betrokkenen kan hebben
• niet bekommerd over de politieke context van zijn interpellatie.
Maar hij heeft ons wel veel inzicht gegeven in de wijze waarop hij in Zuidoost CDA-politiek bedrijft.

Lourens Burgers