30 juni 2007

Burgers onder de burgers

PvdA-fractie pakt uitvoering aanbevelingen integriteitsonderzoeken op

Uit twee donderdag 28 juni gepubliceerde integriteitsonderzoeken blijkt dat Stadsdeel Zuidoost nog veel te doen heeft als het gaat om de integriteit van het bestuur. De eerste stap, de situatie onder ogen zien, wordt nu afgerond. Met de tweede, lering trekken, zijn we begonnen. De derde, zelf maatregelen nemen, zal de komende tijd worden geagendeerd.

Het Stadsdeel Zuidoost is de eerste lokale overheid in Nederland die een volstrekt onafhankelijke onderzoeksinstelling naar haar subsidieprocessen heeft laten kijken en naar de risico’s van belangenverstrengeling die daarbij aan de orde zijn. De PvdA-fractie is er trots op het initiatief daartoe te hebben genomen. Daarnaast ligt er nu ook de risico-analyse van Bureau Integriteit Amsterdam.

De risico’s van belangenverstrengeling voor betrokken politici zijn in kaart gebracht. Er zijn gevallen waar de Rekenkamer uitspraken over doet, die wij zullen moeten bespreken. Dat gaat gebeuren.

Er zijn ook tientallen nuttige adviezen m.b.t. regelgeving en aanbevelingen voor gedrag van politici waar we als stadsdeel en PvdA-fractie veel mee moeten en zullen gaan doen. In de raad zal de gedragscode voor politici opnieuw aan de orde gesteld moeten worden. Datzelfde geldt voor de subsidieverordening en de controleafspraken. Controle op de naleving zal structureel verankerd worden. Positief is dat ondoelmatig gebruik van subsidies beperkt blijkt.

De PvdA-fractie is op zoek naar hoe lokale politici ook volksvertegenwoordiger kunnen zijn. We zullen de noodzakelijke verbeteringsinitiatieven nemen om in dit spanningsveld meer transparantie te krijgen. Tegelijkertijd wil de PvdA-fractie ook bevorderen dat het maatschappelijk middenveld beter dan nu het geval is leert omgaan met de noodzaak van transparantie en met overheidsvoorschriften m.b.t. subsidies.

De PvdA-fractie is van mening dat verbondenheid met de samenleving essentieel is voor een volksvertegenwoordiger. Lokale politici moeten lokaal verankerd zijn en moeten dus ook elders actief mogen zijn zonder dat ze hun raadslidmaatschap moeten opgeven. Het gaat niet om onverenigbaarheid van nevenfuncties of vrijwilligerswerk met het bekleden van politieke functies maar om waarborgen tegen ongewenste effecten daarvan. De PvdA-fractie wil geen technocratisch bestuur van mensen die niet met hun poten in de maatschappelijke modder staan.

De PvdA-fractie hoopt hiermee een stevige bijdrage aan de integriteitsdiscussie onder politici in Nederland te geven. De inzet: Zuidoost als voorbeeld voor Nederland.

Lourens Burgers
Fractievoorzitter PvdA-Zuidoost

Zie het rapport van de Rekenkamer Stadsdelen Amsterdam "Subsidieverstrekking Amsterdam Zuidoost"
en de bijlagen