26 januari 2007

Brief over fietsbrug Singelgracht

Beste Marcel Duyvestijn,

Ik gebruik het linkje ‘schrijf ons’ in de nieuwsbrief van de PvdA-afdeling Amsterdam om mijn verbazing te uiten over de hardnekkige voornemens van de stad en de stadsdelen Centrum en Oud-West voor een fietsbrug over de Singelgracht ter hoogte van de Leidsekade. Een jaar geleden is hierover een voorlichtingsbijeenkomst geweest in Bernardus. De algemene stemming daar was er een van kritiek en afkeuring door vele partijen en betrokkenen. De goed bezochte bijeenkomst zag vrijwel niets in de megalomane tekentafelplannen van de aanwezige bestuurders en ambtenaren. Onder leiding van wethouder Frankfurter hebben die een miljoenenproject op stapel hadden gezet om een zogenaamde hoofdfietsroute te realiseren die in de praktijk niet zal werken. Langs de Overtoom wil bijvoorbeeld niemand fietsen vanwege de uitlaatgassen, zo bleek die avond overduidelijk. Er werd door de mensen achter de tafel gezegd dat er nog niets besloten was en dat van inspraak dan ook geen sprake was.

Nu blijkt uit de aankondiging van een nieuwe bijeenkomst (8 feb 20 uur, Bernardus, Nwe Passeerdersstr 2) dat de besluiten zijn genomen. Terwijl dit een idioot plan is. Een brug over de Singelgracht op de plaats waar hij gedacht wordt is een ernstige ontsiering van het stadsgezicht ter plaatse, met het grote water van de Singelgracht, de oevers, de bestaande stenen bruggen en de omliggende architectuur. Het is een miljoenenverslindend project voor een utopische fietsroute door de stad die doodloopt op de Herengracht, waar een tweede fietsbrug om de route te completeren ondenkbaar is. Omrijden via het Kleine Gartmanplantsoen of de Koekjesbrug scheelt slechts een paar honderd meter. Daar ligt niemand die regelmatig zelf door de stad fietst wakker van. Overal moet in het centrum van Amsterdam fiets- en autoverkeer omrijden, daar is het een oude stad voor.

Er is nog veel aan de stad te doen om die fietsvriendelijker te maken, zowel in de binnenstad als in de wijken. Op diverse plaatsen wordt de ruimte en doorstroming voor fietsers opgeofferd aan het autoverkeer. De fietsbrug over de Singelgracht is slechts een grootschalig prestigeobject dat een dure vlag op het modderschip van fietsbeleid van de stad wordt. Een fietsbeleid dat beter kleinschalig en plaatselijk aangepakt kan worden met veilige fietspaden, oversteekplaatsen en parkeerplekken in plaats van met een groot lelijk stalen geval over de wijde monumentale Singelgracht.

Carel Kuitenbrouwer

Antwoord
Geachte heer Kuitenbrouwer,
Uw brief is doorgestuurd naar de PvdA’ers in Centrum en Oud-West. Ook woordvoerder verkeer, Myriam Bergervoet heeft een kopie gekregen. Hun antwoorden vindt u binnenkort hieronder.

Een vriendelijke groet,
Marcel Duyvestijn, webmeester.