3 november 2007

Brief aan een gemeentereiniger

Beste Marlon,

Je werkt al jaren bij een fascinerend onderdeel van onze gemeente, de gemeentereiniging. Jullie bestaan dit jaar 130 jaar. Een van onze raadsleden, Michiel Mulder, heeft een paar weken gelden met je meegelopen. Ik heb begrepen dat je vooral in de Baarsjes werkt. Ik ben erg benieuwd wat je ervaringen zijn bij de reiniging in Amsterdam.

Een tijdje geleden konden mensen van de gemeentereiniging in Slotervaart niet meer veilig hun werk doen, omdat ze lastig werden gevallen door groepen jongeren. Heb jij hier iets van meegekregen en heb je in je lange loopbaan eens zulke problemen meegemaakt?

Omdat je al een tijd bij de gemeentereiniging werkt, heb je waarschijnlijk veel veranderingen gezien en veel verschillende collega’s gehad. Hoe is de onderlinge sfeer bij de gemeentereiniging? Is het leuk samenwerken met je collega’s en is veel verloop in het aantal collega’s? Hebben jullie genoeg tijd om de straten schoon te maken, of kom je eigenlijk altijd wel wat tijd tekort? Wat zijn de grootste verandering in je werk geweest?

Ten slotte nog een vraag. Ik begreep dat je van plan bent om een eigen bedrijf in Paramaribo op te zetten. Je vertelde dat de reiniging daar heel anders werkt dan hier in Amsterdam en dat er nog veel zaken zijn die daar kunnen worden verbeterd. Met jouw kennis uit Amsterdam wil jij proberen om de Amsterdamse methode van reiniging te introduceren in Paramaribo. Ik hoop dat het je lukt. Tegen welke problemen loop je aan bij het opzetten van zo’n bedrijf en welke zaken zou jij daar anders aanpakken dan bij de reiniging in Amsterdam?

Ik hoop snel van je te horen,

Hartelijke groet,

Manon van der Garde

Klik hier voor het antwoord van Marlon