25 september 2007

Breuk met VVD in Binnenstad

De VVD behoort niet meer tot het college in Amsterdam Binnenstad. Gisternacht werd zij door PvdA en GroenLinks uit de coalitie gezet. Hiermee is een voorlopig einde gekomen aan een bestuurscrisis die begon met het aftreden, vorige week, van stadsdeelwethouder Anne Lize van der Stoel. Zij nam ontslag omdat ze vond dat PvdA en GroenLinks onvoldoende rekening hielden met haar partij.

De afgelopen dagen is veel overleg gevoerd tussen de drie partijen. Maar de impasse bleef. De drie partijen overlegden over ‘een principeverklaring waarin stond dat er – binnen de grenzen van het programma-akkoord – soepeler zou worden omgegaan met het parkeerbeleid, het gebruik van steigerdoeken voor reclame en de uitbreiding van hotels. Dat waren allemaal door de VVD ingebrachte punten.’ Dit schrijft Het Parool vandaag.

‘Een deel van de VVD-fractie wilde meer concessies. Om één uur gisternacht werd een voorstel van de VVD om later vandaag verder te debatteren van de hand gewezen. Daarmee eindigde de coalitie.

Samen halen GroenLinks en PvdA geen meerderheid. Gezocht zal worden naar een derde partij. SP en D66 zijn daarbij opties.

Bron: Het Parool