30 september 2010

Bijeenkomst over Amsterdamse woningbouw

De bouwproductie in Nederland en ook in Amsterdam is volledig in elkaar geklapt. Woningen worden niet meer verkocht en heel veel kantoren staan leeg. Voor Amsterdam betekent dit op termijn honderden miljoenen minder inkomsten uit grondopbrengsten. Dat betekent weer problemen met het Vereveningsfonds. Dit is het fonds waarin de positieve resultaten terecht komen uit grondexploitaties. Met die opbrengsten kunnen dan weer de resultaten uit negatieve grondexploitaties gedekt worden (verevenen). Als er minder geld binnenkomt is er uiteraard ook minder geld beschikbaar voor dure (negatieve) plannen. Dat betekent dat onder andere het bouwen van sociale huurwoningen onder druk komt te staan. Om twee redenen: De grondopbrengst van een sociale huurwoning is veel lager dan die van een koopwoning en de corporatie moet ook heel veel geld toeleggen op de exploitatie van een sociale huurwoning. Amsterdam heeft honderden bouwprojecten in voorbereiding. Hele grote zoals IJburg, Zuidas, Buiksloterham en Houthavens en veel kleine projecten in de stadsdelen. Omdat er onvoldoende geld is moeten er politieke keuzes gemaakt worden waar mee door te gaan en wat te stoppen of te vertragen.

Over al deze kwesties gaat de bijeenkomst op 7 oktober. De dag ervoor maakt het college van Burgemeester en Wethouders zijn voorstellen met betrekking tot de aanpak van de woningbouwproblemen bekend. De PvdA praat er direct de volgende dag over. Wethouder Wonen, Freek Ossel, en fractiewoordvoerders Hans Weevers (wonen) en Michiel Mulder (grondzaken) zullen aanwezig zijn. Een aftrap voor het debat wordt gegeven door: Mieke van den Berg (directeur woningcorporatie Eigen Haard); Germaine Princen (portefeuillehouder stedelijke ontwikkeling stadsdeel Oost); Leon Heddes (directeur projectontwikkeling AMVEST) en Eef Meijerman (directeur Amsterdams Steunpunt Wonen). Zij zullen vanuit hun achtergrond kort ingaan op de problemen en mogelijke oplossingen. Daarna is er volop ruimte voor discussie met de aanwezige partijgenoten en belangstellenden.

De bijeenkomst is op: Donderdag 7 oktober om 20.00 uur in de De Mirandazaal op het stadhuis.

Je kan je aanmelden voor de bijeenkomst door een email te sturen aan: [email protected]. Op 6 oktober ’s-avonds ontvang je dan nog een samenvatting van de voorstellen van het college die die dag bekend zijn gemaakt. Achtergrondinformatie kun je vinden via de volgende links

Heb je nog vragen of suggesties bel of mail dan naar:

Bouwe Olij