18 november 2007

Bijdrage PvdA Slotervaart aan Algemene beschouwingen Slotervaart

Voorzitter,

Investeren? Ja, in mensen, in een schonere leefomgeving, in leefbaarheid, in veiligheid. Dat zijn de politieke keuzes die deze coalitie maakt. En ja, dat kost een paar centen en inzet van menskracht en middelen. Maar wij staan voor die keuze.

Het behandelen van een begroting is vooruit kijken. Een oordeel geven over de vraag of het dagelijks bestuur onze politieke wensen adequaat heeft vertaald in beleid. en de inzet van middelen om dit beleid uit te voeren.

Toch wil ik eerst terugkijken naar de maand oktober. Hoe met name Ahmed Marcouch de onrust in Slotervaart heeft weten te beteugelen.. En naast Ahmed ook de andere leden van het Dagelijks Bestuur en een groot deel van de ambtenaren. En niet te vergeten diverse organisaties en vrijwilligers uit onze wijk. Denk bijvoorbeeld aan de buurtvaders, aan de buurtregisseurs en aan de jongerenwerkers.

Zij hadden een zeer zware taak, met de hete adem van de media in de nek. Door zoals dat tegenwoordig zo mooi heet pro-actief handelen hebben ze een beeld weten neer te zetten van een stadsdeel dat zaken niet op zijn beloop laat, maar werkt aan het oplossen van problemen. Ik zou het dan ook toejuichen als ook andere fracties hun waardering voor Ahmed Marcouch uitspreken.

Ik wil de ordeverstoringen zeker niet bagatelliseren. Het in brand steken van auto’s is pertinent niet te tolereren. En Slotervaart behoeft veel verbetering, maar is ook een stadsdeel met kansen. Een mooi stadsdeel om in te wonen. Dat riepen bijvoorbeeld ook de buurtmoeders en de kinderen op zaterdag 27 oktober. Dus hierbij nogmaals mijn waardering voor al degenen die zich in deze moeilijke tijden zo voor Slotervaart hebben ingezet. Al blijft waakzaamheid natuurlijk geboden.

Ik zei al: Slotervaart behoeft veel verbetering, maar is ook een stukje Amsterdam met veel kansen. En met de begroting voor 2008 gaan we verder met die verbeteringen in Slotervaart.

Waar we met Slotervaart naar toe willen is in maart 2006 duidelijk aangegeven in het coalitieprogramma van de PvdA met GroenLinks. Kansen voor de jeugd, wonen in een aantrekkelijk Slotervaart en veiligheid zijn belangrijke onderdelen uit het 10-punten plan.

In het voorjaar hebben we als stadsdeelraad twee strategische conferenties belegd om politieke wensen te inventariseren. Dus niet alleen met de twee coalitiepartijen. Het Dagelijks Bestuur heeft de uitkomsten van die conferenties vertaald in deze begroting. De vraag is of deze vertaling naar ons oordeel geslaagd is..

De belangrijkste uitkomsten van die strategische conferenties zijn zonder meer terug te vinden in deze begroting. Zo zijn er prioriteiten opgenomen voor veiligheid, voor handhaving, voor het ondersteunen van de jeugd en voor zichtbaar schonere straten.

De grote lijn van deze begroting is daarmee helder en in overeenstemming met onze wensen. We zien heel veel van het programakkoord in deze begroting terug.

Dat neemt echter niet weg dat er enkele zaken zijn die we graag veranderd willen zien.

De PvdA en haar kiezers hechten veel belang aan een schoner stadsdeel. We ergeren ons mateloos aan al het vuil en afval dat buiten afvalbakken en containers gedumpt wordt. Alle voorlichtingscampagnes leveren helaas weinig effect op. Kennelijk moet er meer gestoken worden in toezicht en handhaving om mensen bij de les te houden. Dat kost geld voor extra menskracht.

De vraag is vervolgens: hoe ga je dat betalen? Uit de algemene middelen, of uit een verhoging van de afvalstoffenheffing? Het DB kiest voor het laatste, en daar valt een hoop voor te zeggen. Maar een verhoging van 10%. Valt wel erg rauw op het dak. Voor ons is de belangrijkste vraag: verbetert de verhoging van de heffing ook de kwaliteit van de reiniging? Of is er met name een andere inzet van het personeel nodig? En eigenlijk is het een verkeerd idee: ook iedereen die zijn vuil netjes aanlevert en geen rotzooi op straat achter laat moet betalen voor degenen die extra vervuilen.

Ook speelt het een belangrijke rol dat dit weer extra kosten voor de mensen uit Slotervaart betekent. Veel inwoners van Slotervaart zullen die verhoging zonder moeite kunnen betalen. Maar er is ook een flinke groep die dat niet kan. Een groep waarvan wij de belangen moeten verdedigen.

Wij komen met een motie. Daarin stellen wij dat de verhoging van de afvalstoffenheffing maximaal 5% mag zijn.

Een tweede motie heeft te maken met de extra toezichthouders. We komen tot iets minder extra uitgaven dan het Dagelijks Bestuur voorstelt. Wel een hoger budget voor toezichthouders dan vorige jaren, maar net wat minder dan het Dagelijks Bestuur voorstelt. Misschien willen we het volledige bedrag volgend jaar wel honoreren. Maar dan willen we wel duidelijke informatie over de inzet van de verschillende toezichthouders om tot een sluitende aanpak in de verschillende gebieden te komen. Graag een reactie van het Dagelijks Bestuur hierop.

Ook zijn we niet overtuigd van de noodzaak van de verandering “van buurtbeheer naar wijkmanagement”, uit programma 6, openbare orde en groen. We vinden het plan nog onvoldoende onderbouwd om mee in te stemmen. We weten nog niet wat dit betekent voor participatie van buurtbewoners of wat dit betekent voor het huidige buurtbeheer.

Verder stellen we een bezuiniging op de voorgestelde windturbine voor. Dit voorstel vindt u terug in programma 6, milieu en water, als onderdeel van een CO2 neutrale stadsdeelorganisatie. In principe een goed idee, het levert daadwerkelijk besparing aan energie op en heeft tevens een voorbeeldfunctie. Maar windturbines kunnen in een hoog verstedelijkt gebied als Slotervaart nauwelijks voldoende ruimte vinden. En je moet als raad ook je prioriteiten stellen. Aan het voorstel voor uitbreiding van zonnepanelen tornen we niet.

In de extra middelen voor de straatcoaches kunnen we ons bijvoorbeeld uitstekend vinden. En, ten aanzien van een schoner Slotervaart, zien we ook het nut in van de voorgestelde extra handhavers voor het beheer van de openbare ruimte.

Als we de extra uitgaven voor de straatcoaches en de toezichthouders zo bezien dan kunnen we volgens ons nog steeds zeggen, samen met het Dagelijks Bestuur, we maken het echt veiliger en schoner voor u in Slotervaart!

In hetzelfde kader, dat van een schonere straat, komen we met de motie “adopteer een bak”. In stadsdeel De Baarsjes loopt een project van die naam waarin bewoners of bedrijven een ondergrondse container in hun buurt in de gaten houden. Van het stadsdeel krijgen ze daarbij ondersteuning. Volgens welingelichte kringen levert dat een zichtbare verbetering in de schoonheidsgraad op. Het lijkt ons zinvol te onderzoeken of een dergelijke aanpak ook in Slotervaart kans van slagen heeft, bijvoorbeeld in het kader van buurtbeheer of andere participatie-en cohesiebevorderende trajecten. In De Baarsjes is men bereid alle kennis op dit terrein te delen, zodat er niet opnieuw een wiel uitgevonden hoeft te worden. Voor belangstellenden hebben we hier nu enige informatie over het project beschikbaar. Wij dragen het DB op dit onderzoek metr voortvarendheid ter hand te nemen. Miscchien scheelt het ons in volgende jaren wel de noodzaak van extra handhavers.

Tot zover de motie waar wij als PvdA-fractie mee komen. Een motie over de opzet van de begroting zelf en de romp wordt door Groen Links en de PvdA gezamenlijk ingediend.

Verder is recent de renovatie van het Sierplein gestart. Dit is voor een deel van onze fractie aanleiding om te laten onderzoeken of markten en evenementen in Slotervaart wenselijk en haalbaar zijn. Ook deze motie is samen met GroenLinks.

Dan enkele andere onderwerpen voor 2008. Vooralsnog een aantal vragen en opmerkingen richting het Dagelijks Bestuur.

Laat ik beginnen met de afbouw van de financiering van de vakleerkrachten gymnastiekonderwijs. Er staat 1x 120.000 euro incidenteel op de begroting. Terwijl we juist allemaal vinden dat er te veel dikke kinderen zijn en dat kinderen meer moeten bewegen.

De afbouw is helder. Dit heeft te maken met de verzelfstandiging van de scholen. Maar we kunnen ook denken aan extra middelen voor sport en gym voor nà 2008 en een dergelijk bedrag structureel maken. Hiermee nemen we vast een voorschot op de begroting 2009 en op de zogenaamde strategische conferenties daarvoor.

Een volgend punt. We zien dat er een grote stagnatie is bij de uitvoering van de invoeringswet inburgering. Dit is wat we vroeger taallessen voor oudkomers noemden. De uitvoering van deze wet is in handen van DMO, dus niet in handen van het stadsdeel. Maar wij roepen onze portefeuillehouder op er bij de centrale stad op aan te dringen hiervan werk te maken. Bijvoorbeeld door een hierover in gesprek te gaan met wethouder Buijne. Graag hoor ik van Ahmed Marcouch of hij een verzoek hiertoe zal uitvoeren.

Een volgend punt zijn de kosten in het programma bedrijfsvoering voor ondersteuning voor het bestuur. Dit staat onder het kopje ‘bestuursadvisering algemeen’. Hiervoor is 100.000 euro als prioriteit begroot. Zou u een toelichting op de tekst op pagina 89 kunnen geven? Het is ons niet helemaal duidelijk hoe dat moet werken.

Met de vele investeringen in de organisatie en haar kennis moet ambtenarenapparaat toch in staat worden geacht wordt om de vragen te beantwoorden. Weliswaar komen nieuwe taken op het stadsdeel af, maar er zijn ook flink wat taken afgestoten in de 17 jaar dat het stadsdeel bestaat.

Ik wil afsluiten. De begroting 2008 en de motie die wij inbrengen passen volledig in het kader van het streven naar meer veiligheid en een schonere buurten. Hiermee moeten we het welzijn en welbevinden in ons stadsdeel bevorderen. Maar daarvoor is tevens nodig dat we de vaart houden in de stedelijke vernieuwing. En dit ook nog in combinatie met goed onderwijs voor onze jongeren en met ondersteuning van ouders waar dat mogelijk is.

Om al deze zaken te realiseren is er geld nodig. Veel geld. En de middelen die we bijvoorbeeld van de centrale stad ontvangen zijn niet voldoende alle plannen te financieren. Dit betekent bijvoorbeeld dat er in het afgelopen jaar voor een andere financieringssystematiek voor groot onderhoud is gekozen.

De PvdA heeft hiermee ingestemd. Natuurlijk dragen we het Dagelijks Bestuur op terughoudend te zijn in het royaal inzetten van te financieren gelden voor groot onderhoud. Maar we hebben nu, op dit moment middelen nodig voor een veilig en schoon stadsdeel, en voor voldoende ondersteuning en voldoende kansen voor iedereen die in Slotervaart woont.

Tenslotte – Laat het duidelijk zijn. Het gaat hier over een begroting, maar het gaat niet alleen om de inzet van middelen. Het gaat nog veel meer om de sturing op de kwaliteit van de uitvoering.

Voorzitter, dank u wel.