27 maart 2009

Bewegingsarmoede bij de bron aangepakt

Het Sport en Beweegplan 2009 – 2012
“Amsterdam Zuidoost wil meer mensen aan het sporten krijgen”

De stadsdeelraad heeft tijdens de raadsvergadering van dinsdag 24 maart jl. het sport en beweegplan 2009 – 2012 aangenomen. De bedoeling is: “meer mensen aan het sporten te krijgen”. In dit plan, wordt het beleid voor de komende vier jaar beschreven en staat de sport zodanig centraal, dat de maatschappelijke waarden hiervan optimaal benut kunnen worden. Voor de fractie zit de kracht van dit plan in de nauwe samenwerking tussen diverse partijen, zoals onderwijs, sport – en maatschappelijke organisaties, waardoor de kans op succes toeneemt.
Het is van belang dat het stadsdeel voortvarend aan de slag gaat met de uitvoering van dit plan. Daarbij moet er vooral rekening gehouden worden met de op – en aanmerkingen die de raadsleden tijdens de commissie – en raadsvergadering hebben gemaakt. Hoewel dit plan zeer ambitieus is, vindt de fractie dat met de voorgenomen inspanningen een grotere groep burgers met een medische indicatie, meisjes en risicojongeren bereikt moet kunnen worden. Kortom, het gaat om een grotere deelname van kwetsbare groepen in de samenleving.
De grootste winst van dit plan is de inzet van vakleerkrachten in het basisonderwijs. Hiermee wordt het probleem van de bewegingsarmoede bij de bron aangepakt en kan er gewerkt worden aan een positieve grondhouding t.a.v. de sport. Met de instelling van combinatiefuncties krijgen sportverenigingen ook de mogelijkheid extra kader aan te trekken, waardoor zij hun organisatie verder kunnen professionaliseren. Om de verenigingen optimaal te informeren en te betrekken bij dit bijzondere sportplan pleit de fractie voor een goed – en op maat gesneden communicatieplan.
Bij een goede uitvoering zal het sportklimaat in ons stadsdeel er ook toe bijdragen dat het aantal sporters toeneemt. De fractie van de PvdA zal de voortgang van dit proces nauwlettend volgen en waar nodig bijsturen.

Henk Boldewijn
Amsterdam, 25 maart 2009