7 november 2007

Beter bereik inkomensondersteuning en schuldhulpverlening

In 2010 moet 95% van de mensen die recht hebben op inkomensondersteunende maatregelen daar ook gebruik van maken. Mensen die zich aanmelden voor schuldhulpverlening worden snel en goed geholpen. En in crisissituaties wordt binnen 24 uur hulp geboden. Dat zijn belangrijke doelstellingen uit de voorstellen van het Dagelijks Bestuur van Stadsdeel De Baarsjes om het armoedebeleid aan te scherpen. Dit is volgens portefeuillehouder Godfried Lambriex hard nodig: “De recente stadsdeelmonitor laat zien dat de armoede onder bepaalde groepen bewoners hardnekkig is. Mensen melden zich met steeds complexere problemen bij de schuldhulpverlening.”

In De Baarsjes moeten 4.100 gezinnen rondkomen van een minimuminkomen. Stadsdeel De Baarsjes kan de inkomens niet verhogen. Het kan er wel voor zorgen dat deze huishoudens zo veel mogelijk gebruik maken van de stedelijke inkomensondersteunende maatregelen waar ze recht op hebben. Godfried Lambriex: “Nu maakt 85% gebruik van één of meerdere regelingen. Dat moet naar 95%. Daarvoor gaan we de deur uit naar de mensen toe. Zo zijn dit jaar de regelingen al via spreekuren op de scholen onder de aandacht gebracht. Dat leverde direct 90 gezinnen op die nog niet van alle regelingen gebruik maakten.”

Een aantal groepen krijgt het komende jaar extra aandacht. Eenoudergezinnen, ouderen en kinderen en jongeren. Eenoudergezinnen met een laag inkomen worden actief benaderd. Bij de huisbezoeken aan ouderen van boven 75 wordt voortaan ook aandacht besteed aan de inkomenssituatie. Meer dan 40% van de Marokkaanse, Turkse en Surinaamse jongeren groeit op in een gezin met een minimuminkomen. Godfried Lambriex: “Voor kinderen staat armoede ook voor kansarmoede. Daarom is het extra belangrijk dat ze gebruik maken van de voorzieningen die er zijn. De opgave is te zorgen dat armoede thuis zo min mogelijk invloed heeft op de kansen van de kinderen.”

Voor wie door schulden in de problemen zit, is er schuldhulpverlening. Er komt extra geld om meer mensen sneller te kunnen helpen. Godfried Lambriex: “Als je in de schulden zit, is het belangrijk dat je snel geholpen wordt omdat het anders steeds erger wordt. Daarom willen we de wachttijd beperken tot de stedelijke norm van 4 weken en zorgen dat na het eerste gesprek de hulpverlening snel op gang komt. Bovendien hebben we met de schuldhulpverlening afgesproken dat ook als het druk is, niemand zonder afspraak de deur uit gaat”.

Natuurlijk is in veel gevallen werk het beste medicijn tegen armoede en schulden. Het bestaande beleid zet daar al op in. Onder meer door het stimuleren van maatschappelijk participatie, voorbereiding op de arbeidsmarkt, taaltrajecten en toeleiding naar werk. Voor een deel van de mensen, voor ouderen bijvoorbeeld, zit een beter inkomen door werk er op de korte termijn, of zelfs helemaal niet in. Godfried Lambriex: “Wij moeten ons werk daarom goed doen: voorlichting om schulden te voorkomen, samen met bijvoorbeeld Nuon en woningcorporaties zorgen dat we er snel bij zijn als het mis gaat, zorgen dat mensen de regelingen gebruiken die er voor ze zijn, zorgen dat de schuldhulpverlening goed werkt en de voedselbank steunen.”