26 februari 2009

Bestuur stadsdeel Geuzenveld-Slotermeer heeft voorkeur voor fusie met Bos en Lommer

13 januari 2009

Het bestuur van stadsdeel Geuzenveld-Slotermeer heeft een voorkeur voor een samengaan met Bos en Lommer. Dit is ondermeer ingegeven door de wens de A-10 barrière te overbruggen. Bovendien ontstaat met een fusie van deze twee stadsdelen een stadsdeel dat recht doet aan de reden waarom stadsdelen ooit werden opgericht: de nabijheid en benaderbaarheid voor de burger. Ook uit oogpunt van efficiency en organisatiecultuur is er een voorkeur voor Bos en Lommer.

Toekomst van stadsdeel Geuzenveld-Slotermeer
Bovenstaande blijkt uit de notitie De toekomst van stadsdeel Geuzenveld-Slotermeer die het bestuur vandaag heeft vastgesteld. In deze notitie geeft het stadsdeelbestuur aan hoe zij tegenover de diverse samenwerkingsvarianten staat en welke uitgangspunten zij hiervoor belangrijk vindt. Ook geeft het bestuur aan welke voorkeuren zij heeft. Het bestuur maakte de notitie als input voor de eigen standpuntbepaling door de stadsdeelraad.

Het stadsdeelbestuur erkent de noodzaak om het bestuurlijk stelsel aan te passen aan de ontwikkelingen waar de stad Amsterdam mee te maken heeft. Eerder al, in mei van het afgelopen jaar, ging het stadsdeelbestuur daarom zelf het gesprek al aan met naburig stadsdeel Bos en Lommer.

Osdorp
De tweede voorkeur van het stadsdeelbestuur gaat uit naar een samengaan met stadsdeel Osdorp. Deze optie heeft echter als nadeel dat de A10, de barrière tussen kansrijke en kansarme delen van de stad, niet wordt geslecht. Wel denkt het bestuur met Osdorp veel synergie te behalen en sluiten Osdorp en Geuzenveld goed bij elkaar aan voor wat betreft de organisatiecultuur. Dit zou een stadsdeel opleveren van bijna 90.000 inwoners, wat voldoet aan de wens van het bestuur om de menselijke maat te behouden.

Radialen en Nieuw West ook opties
Op enige afstand volgen de keuzes drie, vier en vijf van het bestuur. Hierbij heeft het bestuur de voorkeur voor de zogenoemde Radiaal West, een samengaan over de A10 heen met de stadsdelen Bos en Lommer en Westerpark. Op de vierde plek staat een andere radiaal: een samengaan met Bos en Lommer en Osdorp. Op de vijfde plaats staat de voorkeur voor Nieuw West, dus een samengaan met Osdorp en Slotervaart.

Het bestuur keek voor haar voorkeursbepaling naar democratische legitimiteit en doelmatigheid. Hierbij werden de volgende criteria gebruikt: politiek-maatschappelijk draagvlak; nabijheid tot burger; aansluiting bij sociaaleconomische vooruitgang; bestuurlijkje slagkracht; efficiency; organisatiecultuur, huisvesting en organisatieontwikkeling en ten slotte: financiële slagkracht.

Portefeuillehouder Bestuur en Concern: stadsdeelvoorzitter Robin de Bood.