24 juni 2010

Bestuur PvdA Amsterdam: Meer invloed leden

Meer invloed leden en een stedelijke voorziening voor integriteitsmeldingen
Reactie PvdA Amsterdam op onderzoek kandidaatstellingsprocedure Nieuw-West

Leden van de Amsterdamse PvdA moeten voortaan hun lijsttrekkers altijd rechtstreeks kiezen. Daarnaast zal de behandeling van klachten, integriteitsmeldingen en geschillen meer op stedelijk niveau worden belegd. Dit concludeert het bestuur van de PvdA Amsterdam naar aanleiding van het onderzoek van Walter Etty naar het verloop van de kandidaatstellingsprocedure in Nieuw West.

Altijd een ledenraadpleging lijsttrekker

Een van de belangrijkste conclusies van het onderzoek is dat er veel beter gekozen had kunnen worden voor een ledenraadpleging voor de aanwijzing van de lijsttrekker. Uiteindelijk hebben de leden van Nieuw West het laatste woord gehad op de algemene ledenvergadering, maar het proces daar naartoe is overduidelijk niet goed gelopen. Het bestuur van de PvdA Amsterdam wil dat de partijregels voor de kandidaatstellingsprocedure worden veranderd en dat lijsttrekkers altijd via een ledenraadpleging worden aangewezen.

De traditionele procedure met een kandidaatstellingscommissie is minder geschikt wanneer er meerdere goed gekwalificeerde lijsttrekkerskandidaten zijn. De afgelopen jaren heeft dat in meerdere afdelingen tot problemen geleid. Voorzitter Michiel Geuzinge: “Ik wil meer mensen actief maken en betrekken bij de partij. Een belangrijk onderdeel daarvan is dat leden hun lijstaanvoerder rechtstreeks kiezen. Een ledenraadpleging is de beste garantie voor een ordentelijk verloop van de procedure. En als leden kunnen kiezen uit meerdere goede kandidaten, zal de discussie gaan waarover die zou moeten gaan: de inhoud. De leden kunnen dan zelf kennis nemen van de visies van kandidaten om vervolgens hun keuze te maken. Zo hoort dat in een open en transparante afdeling.”

Stedelijke adviescommissie integriteit
Het bestuur van de PvdA Amsterdam constateert verder dat de behandeling van klachten, integriteitsmeldingen en andere problemen op het stedelijk niveau moet worden georganiseerd. Op grond van de huidige partijreglementen heeft het bestuur van de PvdA Amsterdam bij problemen in afdelingen een adviserende rol en velt het landelijk partijbestuur het definitieve oordeel. De afdelingen en de centrale stad vormen samen de PvdA Amsterdam en hebben een gezamenlijke verantwoordelijkheid voor de uitstraling en het functioneren van de lokale partij.

Michiel Geuzinge: “ Problemen in een afdeling kunnen een uitstraling hebben die de Amsterdamse PvdA als geheel raakt. Daarom is het noodzakelijk dat er op stedelijk niveau een professionele voorziening komt waar meldingen kunnen worden gedaan, die vervolgens worden onderzocht en waar bindende conclusies aan verbonden kunnen worden. Met mijn collega van Rotterdam ben ik al enige tijd in overleg over de instelling van een stedelijke adviescommissie integriteit. Er zijn enkele voorstellen uitgewerkt die ik binnenkort met het landelijk partijbestuur zal bespreken.”

—————
Meer info: Voorzitter Michiel Geuzinge, 06-45 90 30 02