29 november 2006

Beste Manon, over studentenhuisvesting

Kiezen voor de toekomst is kiezen voor studenten en talenten. Het betekent ruimte bieden aan ambitieuze Amsterdammers die iets van hun leven willen maken en daarvoor naar Amsterdam zijn gekomen of er al zijn opgegroeid en in de stad willen blijven. Het past binnen Amsterdam Topstad om deze groep Amsterdammers zo lang mogelijk voor de stad te behouden. Door goed (top)onderwijs, interessante bedrijven naar de stad te halen en voor de stad te behouden en vooral ook door geschikte huisvesting aan te bieden. Aan dat laatste ontbreekt het vooralsnog te veel. Vooral voor studenten en starters op de woningmarkt zijn er onvoldoende mogelijkheden. Ik hoop dat je er met mij aan wilt werken om deze problemen daadwerkelijk aan te pakken en durft te kiezen voor studenten en talenten als één van de belangrijkste groepen voor de stad als het om huisvesting gaat.

Afgelopen donderdag organiseerde wethouder Herrema een bijeenkomst met een handjevol studenten en veel vertegenwoordigers van corporaties over het woningbeleid in de stad. Vragen als: ‘in wat voor woningen willen studenten wonen?’, ‘waar moeten die woningen worden gebouwd?’ en ‘hoeveel mogen ze kosten?’ stonden centraal. Ik vraag me af waarom. Er lag al een goed convenant dat tot op de dag van vandaag nog niets is ondertekend. En in het verleden hebben vele onderzoeken al aangetoond wat de woonbehoeften van studenten zijn. Een klein groepje van studenten kan daar geen representatief nieuw inzicht over geven. Het kost ook onnodig veel tijd om eindeloos door te praten over huisvesting in plaats van daadwerkelijk te bouwen. Terecht zei jullie voormalig wethouder Jan Schaeffer daarover in het verleden ‘in gelul kun je niet wonen’.

Wat mij betreft gaan we snel nieuwe studentenwoningen bouwen. Tot 2010 minimaal 7000 permanente woningen (in de hele stad; bijvoorbeeld ook in voormalige kantoorpanden) en daarnaast nog tijdelijke woningen om tekorten (7600 in 2010) op te vangen en ruimte te creëren voor nieuwe studenten die in het kader van Amsterdam Topstad naar de stad willen komen en sowieso eerder voor Amsterdam kiezen als ze zien dat de woningtekorten voor studenten worden opgelost (zoals ook in andere steden -zoals Utrecht- inmiddels is gebeurd). De problemen aan het ‘begin’ van de woningmarkt voor de ambitieuze (studerende) Amsterdammers worden daardoor opgelost en de aanvang van de ‘Amsterdamse droom’ ‘van zeecontainer of studentenkamertje naar grachtenpand’ kan beginnen.

Om een goede doorstroming uit studentenwoningen te bewerkstellingen, moeten ook snel extra (goedkope) koopwoningen worden gebouwd. Van de hoog opgeleiden wil 62% een koopwoning van tussen de 100.000 en 180.000 euro. Wil je creatieve kenniswerkers en talenten, die een essentiële bijdragen leveren aan de stedelijke economie, in de stad houden, dan moet je ervoor kiezen juist dit type woningen te bouwen. Uiteraard moeten we ook doorgaan met het aanpakken van scheefwonen, het toestaan van splitsen, het gedeeltelijk vrijgeven van de huurprijzen en het versoepelen van regelgeving op het gebied van wonen. En de AMH-regeling, waardoor starters op de woning- en arbeidsmarkt voor een goedkoop bedrag extra (hypotheek)geld van de gemeente kunnen krijgen, moet blijven bestaan om het kopen van een woning, dus het stimuleren van bezit, gemakkelijker te maken.

Ik hoor graag van je of ook jullie vinden dat we, onder andere in het kader van Amsterdam Topstad, de komende jaren juist voor studenten en talent moeten bouwen! En kiezen jullie er eindelijk voor dat studenten een aparte groep op de woningmarkt zijn?

Met vriendelijke groeten,

Eric