10 januari 2007

Beste Manon (over Marhaba)

Beste Manon,

Allereerst een heel voorspoedig 2007 toegewenst! In deze eerste brief van het nieuwe jaar wil ik graag een omstreden onderwerp aansnijden: het islamitische centrum Marhaba. Over deze kwestie is zowel jouw partij als de gehele gemeenteraad erg verdeeld. Mijn overtuiging is dat we geen subsidie aan een dergelijke instelling moeten geven wanneer we daarmee als overheid ingrijpen in de ontwikkeling van een bepaalde religie. De scheiding tussen kerk en staat is ’heilig’ voor mij.

Het centrum wordt gefinancierd vanuit het oogpunt dat alle Amsterdammers zich in hun stad thuis moeten voelen. Maar hoe draagt het centrum daaraan bij? Het richt zich toch immers op één specifieke religie? De valkuil is dat we onder het voorwendsel van Wij Amsterdammers een soort looprek verschaffen aan de islam.

Als gemeenteraad beledigen we met een dergelijk looprek de islam. Gesuggereerd wordt in feite dat deze religie niet op eigen benen zou kunnen staan en dat de gemeente Amsterdam wel zou weten welke richting het met de islam op moet: de Euro-islam. Een dergelijke verlichte variant van de islam kan alleen gestalte krijgen wanneer mensen van binnenuit deze religie daar zelf voor pleiten. Wij als raadsleden kunnen dat niet afdwingen.

Sterker nog, dat mogen we zelfs niet! De subsidiering van Marhaba gaat in tegen de scheiding tussen kerk en staat en tast daarmee de individuele geloofsbeleving van mensen aan. Religieuze instellingen en de overheid moeten organisatorisch en bestuurlijk van elkaar gescheiden blijven. Deze regel werd ingevoerd in 1795 (door de Fransen) en is sindsdien een belangrijk onderdeel geworden van ons politieke stelsel. Het is dan ook niet voor niets dat jouw fractie over dit onderwerp tot op het bot verdeelt is.

Op zich is er overigens niets mis met het centrum zelf. Zij mogen de doelstelling om de islam te verlichten wat mij betreft best nastreven. Alleen niet met overheidsgeld! Precies dit laatste is nu in de afgelopen raadsvergadering besloten. Vooruitlopend op de verdere uitwerking van de Marhaba-plannen is aan het centrum al een subsidie van 800.000 euro toegekend. Veel te voorbarig mijns inziens. Temeer omdat het centrum mij nog altijd niet heeft kunnen overtuigen van een seculiere doelstelling.

Mijn vraag aan jou, Manon, is waarom voor jou de scheiding tussen kerk en staat dan niet een groot politiek goed is waar niet aan getornd mag worden? Ben jij dan niet van mening dat we – onbedoeld overigens – de islam alleen maar beledigen met een dergelijk gemeentelijk looprek? En dat de financiering van Marhaba eigenlijk niet kan vallen onder Wij Amsterdammers omdat dit programma juist de identiteit van ’alle’ Amsterdammers op het oog heeft. Hoewel ik besef dat deze kwestie moeilijk ligt binnen jouw achterban, hoop ik toch spoedig een eenduidig antwoord tegemoet te zien!

Met vriendelijke groeten,
Eric