9 maart 2007

Beste Eric, over vertrutting

Beste Eric,
(Lees hier de brief van Eric van der Burg)
Het speciale aan de Amsterdamse binnenstad is haar gemengde karakter. Het is één van de weinige binnensteden waarin wonen, werken en recreatie met elkaar worden verenigd. Onderschat het belang van de woonfunctie niet. Juist het feit dat er daadwerkelijk mensen in het centrum leven maakt de Amsterdamse binnenstad zo aantrekkelijk en bijzonder als visitekaartje van de stad.
Om te zorgen dat die binnenstad leefbaar blijft zijn er regels voor reclameuitingen. Alle partijen in de binnenstad, dus ook jouw eigen VVD, hebben ingestemd met deze regels. Onderdeel van deze regels is ook dat ontsierende reclame, waar vlaggen onder kunnen vallen, moeten worden verwijderd. Er zijn hierbij een aantal uitzonderingen. Hotels mogen mooie landenvlaggen ophangen, de regenboogvlag wordt bij café’s toegestaan en alle uitingen die onder de vrijheid van meningsuiting vallen, waaronder wederom de regenboogvlag, zijn bij particulieren toegestaan.

In overleg met de ondernemers in de buurt van het Rembrandtplein is, toen het stadsdeel nog onder leiding stond van de VVD, de afspraak gemaakt dat er per café één mooie en duidelijke regenboogvlag mocht worden opgehangen. Ondernemers blij, stadsdeel blij, bewoners blij. Hoewel de ondernemers zelf met deze regeling hebben ingestemd, blijkt dat na verloop van tijd er weer meer vlaggen verschijnen, die vaak weinig met de vrijheid van meningsuiting te maken hebben. Daarom wordt er af en toe gecontroleerd. Ondernemers die meer dan één vlag hebben hangen, wordt verzocht om de vlag weg te halen, zoals afgesproken. De hele heisa is ontstaan omdat er boven een café twee vlaggen hingen, die, als je de foto ziet, allebei bij het café lijken te horen. Dit was niet het geval, één van de vlaggen is van een particulier. Deze heeft ook de brief gehad die normaal alleen naar ondernemers wordt gestuurd. Het stadsdeel heeft al aangegeven de toon van de brief te gaan veranderen. Voor de duidelijkheid: het gaat hier dus om één regenboogvlag en één particulier, niet om een stadsdeelbrede aanpak tegen regenboogvlaggen. Het bezwaar van de particulier wordt nu bekeken. De persoon die de vlag heeft hangen heeft tot zover ook geen boete ontvangen. Je opwinding lijkt me dus schromelijk overdreven.

Dan het Jordaanfestival. Ik ken een aantal mensen die dit jaar vol goede moed naar het Jordaanfestival trokken. Die kwamen daar aan en zagen groepen jongeren in gevecht met bewaking. Die bewaking probeerde wanhopig de hekken van het festival te sluiten, omdat er niemand meer in kon. Voor de rest van de bezoekers zat er niks anders op dan langs de groepen ME en normale politie af te druipen. Uit de evaluatie bleek dat het terrein gewoon te klein wordt voor het festival. Niks een paar klachten van bewoners. Het gaat hier om een overvol terrein, bezoekers die er niet meer in konden, ongeregeldheden buiten het festival en afspraken met de organisatie die niet werden nagekomen. De organisatie zelf heeft dit jaar een vergunningsaanvraag voor de Dam ingediend, omdat ze zelf ook niet konden bedenken welke plek in de Jordaan de aantallen bezoekers van het zo populaire festival nog konden huisvesten. Dat lijkt mij een duidelijk signaal.

Is dat betutteling? Natuurlijk niet, dat weet jij ook wel. Dit is goed bestuur en je afspraken nakomen om de stad leefbaar en toegankelijk te houden. Zo zorg je ervoor dat bruisende evenementen bruisend blijven en niet in grote knokpartijen uitlopen. Zo zorg je ervoor dat de vrijheid van meningsuiting wordt gewaarborgd, maar je niet door een cordon van doodskopvlaggen het centrum binnen komt lopen. Dat is beleid dat de VVD en de PvdA de afgelopen vier jaar in het stadsdeel Centrum hebben ingezet.

Ik wil aan het eind van deze brief je nog even bedanken voor de uitdagende briefwisseling. Volgende week stuur ik de laatste brief naar je toe. Daarnaast wil ik je feliciteren met je eigen radioprogramma. Ik zal er met veel plezier naar luisteren en kom begin april graag een keertje bij je langs!

Hartelijke groet,
Manon van der Garde
www.manonvandergarde.nl

(Lees hier de brief van Eric van der Burg)