26 oktober 2006

Beste Eric: over radicalisering

Beste Eric,

Onlangs kwam er een rapport uit over radicalisering onder moslimjongeren. Een belangrijke conclusie is dat er een potentieel is van 2% van de Amsterdamse moslims om te radicaliseren. Dat gaat om ruim 1400 jongeren en dat is toch wel verontrustend. Ook blijkt uit het onderzoek van de Universiteit van Amsterdam dat in opdracht van de gemeente is uitgevoerd dat er twee elementen zijn die moslims het radicale pad op krijgen. Ten eerste een zeer orthodoxe geloofsinvulling en ten tweede het idee dat er onrechtvaardig wordt omgegaan met moslims en de bedreiging van de islam in onze samenleving.

In de campagne maakte mijn partij tien afspraken met de Amsterdammers. Eén daarvan was: ‘voor radicalisme is geen plaats in Amsterdam’. Dat willen we in de komende jaren bereiken door onder meer uitsluiting tegen te gaan, sociaal isolement te doorbreken en discriminatie keihard aan te pakken. Kortom jongeren een kans bieden in Amsterdam.

We zijn volgens de onderzoekers al goed op weg in Amsterdam door de wij-zij tegenstelling zo veel mogelijk tegen te gaan en de dialoog met elkaar aan te gaan. Dat is wat ik vertaal in de lijn Cohen-Aboutaleb.

In de gemeenteraad van 18 oktober heb jij Aboutaleb aangesproken op zijn uitspraak over Verdonk. Ik zou graag van je willen weten, verder kijkend, wat je vindt van de inhoud. Steun je de lijn Cohen-Aboutaleb en verkies je een programma als ‘Wij Amsterdammers’ boven laatdunkend spreken over de islam?

Als Amsterdammer weet jij ongetwijfeld hoe belangrijk het is om in gesprek te blijven en om respect voor elkaar te hebben. Daarnaast moeten we radicalisering ook aanpakken. We moeten duidelijk maken dat de waarden in onze samenleving, zoals de gelijkwaardigheid van mannen en vrouwen, heilig zijn. Maar ook moeten we zorgen dat iedereen in Amsterdam bij de samenleving wordt betrokken om radicalisering van jongeren te voorkomen. Want dat is het verschil met het landelijke beleid. De Amsterdamse aanpak wil, anders dan landelijk gebeurt, niet alleen repressie, maar zet juist preventie en signalering voorop.

Manon van der Garde
Fractievoorzitter PvdA Amsterdam